Per una sanitat pĆŗblica, universal i de qualitat

28 D’OCTUBRE VAGA: comunicat unitari dels sindicats convocants

28 D’OCTUBRE VAGA: comunicat unitari dels sindicats convocants

28 D’OCTUBRE: VAGA DEL SECTOR PÚBLIC A CATALUNYA

Taula sindical de Catalunya: comunicat unitari dels sindicats convocants

Tenir uns serveis públics dignes i de qualitat és quelcom essencial per a
assolir la societat que volem a Catalunya, una societat cohesionada i
orientada a reduir i superar les desigualtats socials, especialment aquelles
que afecten als sectors més desafavorits, que pateixen la crisi econòmica
postpandèmica amb més duresa, la classe treballadora i el conjunt de les
classes populars. Sectors com l’ensenyament pĆŗblic, la sanitat, la justĆ­cia,
els serveis socials, assistencials, de garantia de rendes, i un llarg etcĆØtera,
són fonamentals per a avançar en la transformació que volem per a la
nostra societat, i que la majoria de la població reclama, una transformació
en un sentit emancipador.

Les persones treballadores del conjunt del sector pĆŗblic a Catalunya
sostenen amb la seva feina diĆ ria la qualitat de tots aquests serveis, de
vegades en condicions molt adverses, derivades de les polĆ­tiques de
retallades, privatitzacions i desmantellament progressiu de l’àmbit pĆŗblic
dutes a terme pels diferents governs. Prenent nomƩs com a indicador el
sector pĆŗblic de la Generalitat, constatem que una tercera part de les
persones treballadores tenen una relació laboral no estable, ja que els seus
contractes són d’interinatge o de laborals no fixes, en concret, uns 90.000
del total són treballadores temporals de l’administració pĆŗblica catalana. La
temporalitat els darrers anys ha crescut fins a situar-se al voltant del 30%
de la plantilla total, sent la majoria dones que ocupen aquests llocs de
treball. La precarietat al sector pĆŗblic de la Generalitat estĆ  altament
feminitzada. La situació no és gaire millor, i en alguns casos és fins i tot
pitjor, a les nostres administracions locals i en alguns organismes de
l’administració general de l’Estat.

La immensa majoria d’aquests llocs de treball precaris estan essent ocupats
per personal interƭ o laboral temporal amb mƩs de 3 anys de serveis
prestats i, en molts casos més, fins i tot dècades ocupant de forma
provisional una plaça que mai no ha sortit a provisió reglamentària, ni les
qui l’ocupen han tingut mai l’oportunitat de consolidar. En ocasions, no pas
una, sinó diverses, amb nomenaments o contractes temporals de caràcter
successiu, perquĆØ la rotació en el sector pĆŗblic Ć©s molt alta. L’administració
pĆŗblica, i tots els seus organismes depenents, han cronificat durant molts
anys la temporalitat sense garantir processos selectius per tal d’estabilitzar
convenientment les plantilles.

Les darreres sentències i autos del Tribunal de Justícia de la Unió Europea
(TJUE) són molt clares en el sentit que cal transposar completament la
directiva 1999/70/CE sobre el treball de durada determinada a
l’ordenament jurĆ­dic intern de l’estat espanyol, per tal de sancionar
l’administració incomplidora que hagi comĆØs abĆŗs de temporalitat contra
les persones treballadores, i dissuadir tambƩ convenientment la seva
comissió en el futur.

Sentències com la resolució del TJUE del 19 març del 2020, i la
jurisprudĆØncia posterior d’aquest mateix tribunal, estableixen ben
clarament que els actuals processos selectius, de torn lliure i resolució
incerta, no es poden considerar com una sanció adequada a l’abĆŗs i, per
tant, no són cap garantia per tal d’estabilitzar les plantilles; a mĆ©s d’establir
el criteri de tres anys d’interinitat per a considerar que el personal es troba
en abĆŗs de temporalitat. Els llocs de treball estructurals no haurien de
poder ser coberts amb contractes temporals: això és un frau de llei i un
abĆŗs acreditat per la pròpia justĆ­cia d’aquesta Unió Europea, les
disposicions de la qual tant els hi agrada seguir fil per randa als diferents
governs en altres Ć mbits que tenen a veure amb retallar els serveis o la
protecció social.

Cal sancionar la contractació abusiva, igualant els drets amb qui ostenta la
condició estable en el mateix règim jurídic, cal avançar en el reconeixement
del caràcter fix de la relació laboral per a qui està ocupant places de
carĆ cter estructural amb contractes o nomenaments temporals. Aquest nou
marc normatiu, necessari per a estabilitzar realment les plantilles, en cap
cas pot respondre a la lògica de la proposta presentada pel principal partit
del govern espanyol, el PSOE, i negociada amb la burocrĆ cia sindical de les
tres centrals estatals majoritàries a la Mesa general de negociació de les
administracions pĆŗbliques: CCOO, UGT i el CSIF. El reial decret llei 14/2021,
conegut com a ā€œIcetazoā€ representa la reedició de la versió mĆ©s dura i
excloent cap a les persones treballadores temporals de les velles formes
d’entendre lā€™ā€estabilitzaciĆ³ā€, ja fracassades en el passat. Una proposta que,
si no Ć©s substancialment modificada en l’actual trĆ mit parlamentari com a
projecte de llei, implicarĆ  un autĆØntic ERO d’extinció; l’acomiadament
massiu per a milers de persones treballadores del sector pĆŗblic a Catalunya,
que porten molts anys demostrant la seva vĆ lua als seus centres de treball.
Un despropòsit que cal capgirar de manera urgent els propers dies i
setmanes.

La ā€œfixesaā€, aquesta consigna que ha esdevingut tan popular darrerament
entre el personal precari del sector pĆŗblic, ha de ser entesa com
l’estabilització del personal interĆ­ o laboral temporal, tot modificant la seva
situació administrativa per tal d’assolir la seva funcionarització o bĆ©
establint contractes/nomenaments fixes fins a la seva extinció per jubilació
ordinĆ ria. Aquesta cal que sigui la resposta a l’alta temporalitat existent a
conseqüència dels acords signats el 2017 i 2018 entre l’anterior Ministre
Montoro i els sindicats del rĆØgim. Davant d’aquest nou ā€œprocĆ©s
d’estabilitzaciĆ³ā€ que es vol posar en marxa amb lā€™ā€Icetazoā€, mitjanƧant el
qual es pretenen convocar ofertes pĆŗbliques extraordinĆ ries, cal
mobilitzar-se per exigir i guanyar un nou dret laboral. El projecte de llei
per a la reducció de la temporalitat que s’estĆ  tramitant al Congreso de los
Diputados ha d’acabar recollint aquest nou dret en el seu articulat. Un nou
dret que doni el paraigua legal a les diferents administracions publiques
per a reconèixer el caràcter fix de la seva relació laboral a qui treballa en
frau de llei. Un nou dret per avanƧar en la millora de les condicions laborals
de les persones empleades pĆŗbliques, tal com recull la nova llei que s’estĆ 
tramitant al Parlament de Catalunya d’estabilització del sector pĆŗblic
catalĆ .

Per tot això, els sindicats sotasignants denunciem el reial decret llei
conegut com a ā€œIcetazoā€: vulnera la normativa i la jurisprudĆØncia europea
en no establir cap sanció adequada i dissuasòria a l’administració pĆŗblica
per l’abĆŗs comĆØs, i no fa altra cosa que castigar al personal abusat, posant
en risc la seva continuïtat en el lloc de treball. Demanem la seva derogació
immediata. Exigim que la nova llei que s’estĆ  tramitant reculli la fixesa com
a sanció a l’abĆŗs de temporalitat. Per això, en un moment crĆ­tic on el futur
laboral de milers de treballadores estĆ  en joc convoquem vaga al sector
pĆŗblic a Catalunya el proper dia 28 d’octubre.

Fem una crida a lĀ“organització d’assemblees per establir una posició clara
de rebuig a l’acomiadament massiu que implica l’Icetazo. Cal aturar els
centres de treball i sortir als carrers per guanyar l’estabilitat dels qui
treballen a la pĆŗblica.

Cap interina al carrer, les que hi són es queden.

Taula sindical de Catalunya:
Confederació General del Treball de Catalunya (CGT)
Confederació Nacional del Treball – Catalunya i Balears (CNT)
Sindicat de Comissions de Base (Co.Bas)
Coordinadora Obrera Sindical (COS)
Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC)
Solidaritat Obrera (SO)