Per una sanitat pĆŗblica, universal i de qualitat

Salut i manca de personal

Salut i manca de personal

Posted By: BertaĀ 

El sistema nacional de Salut en general i el sistema catalĆ  de salut en particular fa anys que pateix una falta de personal sanitari de forma estructural. Abans de les famoses retallades del 2009 que van deixar el nostre sistema sanitari en bolquers ja hi havia manca de personal que feia necessari acudir a paĆÆsos extracomunitaris a buscar personal ja el talent que es formava a casa decidia marxar a paĆÆsos amb millors sous i, sobretot, millors condicions laborals. D’enƧƠ les retallades però aquest problema es va anar accentuant fins arribar al dia d’avui.

L’any 2010 hi havia censats a Catalunya 7.462.044 persones i a l’any 2021 aquest nĆŗmero va augmentar fins als 7.739.758 persones. Ɖs a dir un augment de mĆ©s del 3,5%Ā  del nĆŗmero d’habitants (font idecat) .

Per contra els pressupostos dedicats a sanitat van ser retallats i, fins l’any 2020, no es va recuperar la inversió que hi havia al 2009 i va ser en part grĆ cies als fons extres per combatre el Coronavirus.

Les retallades de la despesa van ser dirigides majoritĆ riament cap a tot el personal amb baixades de sou, augments d’horari, pĆØrdues de permisos i, en molts casos, rescissió de contractes. Va entrar a escena el concepte d’autocobertura que Ć©s una manera polĆ­ticament correcte de dir que, quan hi ha vacances, baixes, permisos o directament algĆŗ plega, el personal que es queda al centre ha de doblar esforƧos ja que ha d’atendre els seus usuaris i els dels companys que no hi són i quan això Ć©s insuficient per poder mantenir el servei que demanda i al que tĆ© dret la ciutadania, el mateix personal que ja de per sĆ­ estĆ  esgotat,Ā  li demanen fer mĆ©s hores (doblar torn, treballar els dies que li toca fer festa,…), ā€œvoluntĆ riamentā€, de les que li pertoquen.

Aquesta autocobertura però tĆ© un impacte negatiu sobre els usuaris ja que queden sense professional de referĆØncia i això tĆ© una relació directe en l’accessibilitat al sistema sanitari, les derivacions a especialistes i la programació de proves complementĆ ries ja que pot endarrerir tot el procĆ©s amb conseqüències molt negatives sobre la salut. Ɖs un manera de disminuir la plantilla dels centres sanitaris i on hi ha de treballar 4 persones treballin 3.

L’augment de les jornades va en detriment de la qualitat del servei que els ciutadans Ć©s mereixen i posa en risc la salut dels professionals, ja prou tensada, com la dels usuaris.

I en aquest punt ens trobem actualment amb un sistema sanitari que fa anys que va al lĆ­mit, amb professionals sanitaris amb sobrecĆ rrega laboral i que a mĆ©s són la diana de la frustració dels usuaris que no veuen les seves expectatives acomplertes i que descarreguen la seva ira sobre el professional que treballa a primera lĆ­nia. Amb usuaris que veuen com no poden accedir al seu metge de capƧalera i que han d’optar per ser visitats d’urgĆØncies colĀ·lapsant aquests serveis i sobrecarregant els centres hospitalaris, ja que són pacients amb pluripatologies que han d’estar ingressats molt de temps.

Les causes d’aquesta manca de professionals són moltes però la manca de planificació Ć©s i ha estat sempre una de les principals. Malgrat l’augment de la població i de la pressió assistencial l’augment de places universitĆ ries per abastir de personal al sistema no ha estat proporcional. Els salaris del personal que treballa al sistema sanitari de l’ICS (que han estat els treballadors del sistema sanitari espanyol mĆ©s maltractats) continua estant per sota del que haurien de percebre i la dotació de personal i material Ć©s insuficient per atendre correctament a la població. L’efecte crida d’altres paĆÆsos amb millors condicions laborals i econòmiques estĆ  fent que, cada cop mĆ©s, els nous graduats mirin cap a Europa.

El pitjor de tot Ć©s que sabent totes les mancances del sistema, desprĆØs d’haver passat una pandĆØmia que ha deixat a l’aire totes les vergonyes del sistema sanitari (que ha aguantat grĆ cies a les persones que hi treballem) al moment de la veritat, en una taula de negociació per a millorar les condicions laborals i econòmiques l’ICS, i per extensió la Generalitat, es despengin amb propostes ridĆ­cules que prĆ cticament no milloren les condicions laborals i encara menys l’assistĆØncia sanitĆ ria de la població.

I quĆØ diu l’ICS sobre la manca de professionals? Doncs a la darrera mesa sectorial del 29/7 d’aquest any, i de forma sorprenent davant del requeriment de CATAC-CTS i de la resta de sindicats sobre el tema l’empresa nega totalment que aquesta afirmació sigui certa. Davant d’aquesta negació nomĆ©s ens queda plantejar-nos quatre tres opcions.

La primera Ć©s que l’empresa viu aliena a la realitat del dia a dia de les persones que treballen als seus centres i dels usuaris que han de ser atesos. Segurament dĆ©u ser perquĆØ les persones que dirigeixen l’ICS fa massa temps que no trepitgen una consulta o atenen un pacient.

La segona Ʃs que directament menteixen. Que saben perfectament que hi ha manca de personal, que hi ha malestar entre els professionals i que els usuaris no poden ser atesos amb la qualitat amb la que haurien de ser atesos i els Ʃs igual.

La tercera Ć©s que, tot i reconĆØixer la manca de professionals d’algunes categories, no fa res per millorar la situació dels professional que no estan en aquesta situació, reconeixent la seva tasca dignificant els llocs de treball, les seves condicions i retribucions.

I la quarta simplement Ć©s que ens prenen el pĆØl, que qui dies passa anys empeny i que a la poltrona s’hi estĆ  molt bĆ©. Segurament es despenjaran amb nĆŗmeros dient que el pressupost per a sanitat aquest 2022 Ć©s molt mĆ©s alt que anys enrere i que hi ha mĆ©s personal contractat que mai però, com sempre, són veritats a mitges. Hi ha mĆ©s personal, Ć©s cert, però paradoxalment personal que atĆ©n directament als usuaris cada cop n’hi ha menys. I aixĆ­ ens va.