28 D’OCTUBRE: VAGA DEL SECTOR PĆBLIC A CATALUNYA
Taula sindical de Catalunya: comunicat unitari dels sindicats convocants
Tenir uns serveis públics dignes i de qualitat és quelcom essencial per a
assolir la societat que volem a Catalunya, una societat cohesionada i
orientada a reduir i superar les desigualtats socials, especialment aquelles
que afecten als sectors més desafavorits, que pateixen la crisi econòmica
postpandèmica amb més duresa, la classe treballadora i el conjunt de les
classes populars. Sectors com lāensenyament pĆŗblic, la sanitat, la justĆcia,
els serveis socials, assistencials, de garantia de rendes, i un llarg etcĆØtera,
són fonamentals per a avançar en la transformació que volem per a la
nostra societat, i que la majoria de la població reclama, una transformació
en un sentit emancipador.
Les persones treballadores del conjunt del sector pĆŗblic a Catalunya
sostenen amb la seva feina diĆ ria la qualitat de tots aquests serveis, de
vegades en condicions molt adverses, derivades de les polĆtiques de
retallades, privatitzacions i desmantellament progressiu de lāĆ mbit pĆŗblic
dutes a terme pels diferents governs. Prenent nomƩs com a indicador el
sector pĆŗblic de la Generalitat, constatem que una tercera part de les
persones treballadores tenen una relació laboral no estable, ja que els seus
contractes són dāinterinatge o de laborals no fixes, en concret, uns 90.000
del total són treballadores temporals de lāadministració pĆŗblica catalana. La
temporalitat els darrers anys ha crescut fins a situar-se al voltant del 30%
de la plantilla total, sent la majoria dones que ocupen aquests llocs de
treball. La precarietat al sector pĆŗblic de la Generalitat estĆ altament
feminitzada. La situació no és gaire millor, i en alguns casos és fins i tot
pitjor, a les nostres administracions locals i en alguns organismes de
lāadministració general de lāEstat.
La immensa majoria dāaquests llocs de treball precaris estan essent ocupats
per personal interà o laboral temporal amb més de 3 anys de serveis
prestats i, en molts casos més, fins i tot dècades ocupant de forma
provisional una plaça que mai no ha sortit a provisió reglamentà ria, ni les
qui lāocupen han tingut mai lāoportunitat de consolidar. En ocasions, no pas
una, sinó diverses, amb nomenaments o contractes temporals de carà cter
successiu, perquĆØ la rotació en el sector pĆŗblic Ć©s molt alta. Lāadministració
pĆŗblica, i tots els seus organismes depenents, han cronificat durant molts
anys la temporalitat sense garantir processos selectius per tal dāestabilitzar
convenientment les plantilles.
Les darreres sentĆØncies i autos del Tribunal de JustĆcia de la Unió Europea
(TJUE) són molt clares en el sentit que cal transposar completament la
directiva 1999/70/CE sobre el treball de durada determinada a
lāordenament jurĆdic intern de lāestat espanyol, per tal de sancionar
lāadministració incomplidora que hagi comĆØs abĆŗs de temporalitat contra
les persones treballadores, i dissuadir tambƩ convenientment la seva
comissió en el futur.
Sentències com la resolució del TJUE del 19 març del 2020, i la
jurisprudĆØncia posterior dāaquest mateix tribunal, estableixen ben
clarament que els actuals processos selectius, de torn lliure i resolució
incerta, no es poden considerar com una sanció adequada a lāabĆŗs i, per
tant, no són cap garantia per tal dāestabilitzar les plantilles; a mĆ©s dāestablir
el criteri de tres anys dāinterinitat per a considerar que el personal es troba
en abĆŗs de temporalitat. Els llocs de treball estructurals no haurien de
poder ser coberts amb contractes temporals: això és un frau de llei i un
abĆŗs acreditat per la pròpia justĆcia dāaquesta Unió Europea, les
disposicions de la qual tant els hi agrada seguir fil per randa als diferents
governs en altres Ć mbits que tenen a veure amb retallar els serveis o la
protecció social.
Cal sancionar la contractació abusiva, igualant els drets amb qui ostenta la
condició estable en el mateix rĆØgim jurĆdic, cal avanƧar en el reconeixement
del carà cter fix de la relació laboral per a qui està ocupant places de
carĆ cter estructural amb contractes o nomenaments temporals. Aquest nou
marc normatiu, necessari per a estabilitzar realment les plantilles, en cap
cas pot respondre a la lògica de la proposta presentada pel principal partit
del govern espanyol, el PSOE, i negociada amb la burocrĆ cia sindical de les
tres centrals estatals majorità ries a la Mesa general de negociació de les
administracions pĆŗbliques: CCOO, UGT i el CSIF. El reial decret llei 14/2021,
conegut com a āIcetazoā representa la reedició de la versió mĆ©s dura i
excloent cap a les persones treballadores temporals de les velles formes
dāentendre lāāestabilitzacióā, ja fracassades en el passat. Una proposta que,
si no Ć©s substancialment modificada en lāactual trĆ mit parlamentari com a
projecte de llei, implicarĆ un autĆØntic ERO dāextinció; lāacomiadament
massiu per a milers de persones treballadores del sector pĆŗblic a Catalunya,
que porten molts anys demostrant la seva vĆ lua als seus centres de treball.
Un despropòsit que cal capgirar de manera urgent els propers dies i
setmanes.
La āfixesaā, aquesta consigna que ha esdevingut tan popular darrerament
entre el personal precari del sector pĆŗblic, ha de ser entesa com
lāestabilització del personal interĆ o laboral temporal, tot modificant la seva
situació administrativa per tal dāassolir la seva funcionarització o bĆ©
establint contractes/nomenaments fixes fins a la seva extinció per jubilació
ordinĆ ria. Aquesta cal que sigui la resposta a lāalta temporalitat existent a
conseqüència dels acords signats el 2017 i 2018 entre lāanterior Ministre
Montoro i els sindicats del rĆØgim. Davant dāaquest nou āprocĆ©s
dāestabilitzacióā que es vol posar en marxa amb lāāIcetazoā, mitjanƧant el
qual es pretenen convocar ofertes pĆŗbliques extraordinĆ ries, cal
mobilitzar-se per exigir i guanyar un nou dret laboral. El projecte de llei
per a la reducció de la temporalitat que sāestĆ tramitant al Congreso de los
Diputados ha dāacabar recollint aquest nou dret en el seu articulat. Un nou
dret que doni el paraigua legal a les diferents administracions publiques
per a reconèixer el carà cter fix de la seva relació laboral a qui treballa en
frau de llei. Un nou dret per avanƧar en la millora de les condicions laborals
de les persones empleades pĆŗbliques, tal com recull la nova llei que sāestĆ
tramitant al Parlament de Catalunya dāestabilització del sector pĆŗblic
catalĆ .
Per tot això, els sindicats sotasignants denunciem el reial decret llei
conegut com a āIcetazoā: vulnera la normativa i la jurisprudĆØncia europea
en no establir cap sanció adequada i dissuasòria a lāadministració pĆŗblica
per lāabĆŗs comĆØs, i no fa altra cosa que castigar al personal abusat, posant
en risc la seva continuïtat en el lloc de treball. Demanem la seva derogació
immediata. Exigim que la nova llei que sāestĆ tramitant reculli la fixesa com
a sanció a lāabĆŗs de temporalitat. Per això, en un moment crĆtic on el futur
laboral de milers de treballadores estĆ en joc convoquem vaga al sector
pĆŗblic a Catalunya el proper dia 28 dāoctubre.
Fem una crida a lĀ“organització dāassemblees per establir una posició clara
de rebuig a lāacomiadament massiu que implica lāIcetazo. Cal aturar els
centres de treball i sortir als carrers per guanyar lāestabilitat dels qui
treballen a la pĆŗblica.
Cap interina al carrer, les que hi són es queden.
Taula sindical de Catalunya:
Confederació General del Treball de Catalunya (CGT)
Confederació Nacional del Treball ā Catalunya i Balears (CNT)
Sindicat de Comissions de Base (Co.Bas)
Coordinadora Obrera Sindical (COS)
Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC)
Solidaritat Obrera (SO)