Mesures socials, laborals i de flexibilitat i/o conciliació de la vida laboral i familiar.
La IAC fa molt temps que proposem mesures socials, laborals i de flexibilitat per avanƧar en la conciliació real de la vida laboral i familiar, incidint especialment en aquest dret de tots els treballadors i treballadores reconegut per llei, i no supeditant-lo a les necessitats del servei. Tota supeditació a les necessitats del servei rebaixa el dret a una decisió de lāadministració, i no podem estar-hi dāacord.
Sobre el text que avui lāadministració ens ha presentat āAcord de la Mesa General de Negociació dels empleats/es pĆŗblics de lāAdministració de la Generalitat de Catalunya, en relació amb mesures socials, laborals i de flexibilització i/o conciliació de la vida laboral i familiarā denunciem que:
- El text sāha anat treballant des de 2019 en el Grup de Treball, ara bĆ©, recordem que la Mesa General Ć©s lāespai de negociació. Reivindiquem poder negociar i hem demanat parcialitzar la signatura de les 11 mesures que lāAdministració ha posat en el text.
- Denunciem que no sāha inclòs en el text la mesura treballada en el Grup de Treball que per justificar una indisposició pugui fer-se amb una declaració responsable de la persona treballadora (borsa de 15 h anuals). Creiem que donada la situació de saturació i de manca dāefectius dels CAPs Ć©s absurd que es faci anar a la treballadora o treballador amb una indisposició a realitzar una visita mĆØdica. Aquesta manca de confianƧa amb el personal per tristes 15 hores anuals Ć©s totalment inadmissible. Hem tornat a demanar que aquesta mesura tambĆ© sigui dāaplicació al personal de lāICS.
- En relació a la mesura 2, āGaudiment a temps parcial dels permisos de naixement per a la mare biològica; permĆs dāadopció, per guarda amb finalitats dāadopció, o acolliment, tant temporal com permanent; i permĆs del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats dāadopció, acolliment o adopció dāun fill o un a fillaā, considerem totalment innecessari i restrictiu condicionar-ho a les necessitats del servei si a mĆ©s es parla dāun acord previ entre lāempleat/da i lāòrgan competent.
- En relació a la mesura 5, āCompactació de la reducció de jornada per motius de conciliacióā, IAC no estem dāacord que se supediti a les necessitats del servei lāelecció de com es realitza la jornada. Sempre en les reduccions de jornada per guarda legal prevalen les necessitats del menor i de la famĆlia.
- Reclamem que les mesures de conciliació que sāacordi en aquesta Mesa General siguin dāaplicació a la totalitat dels colĀ·lectius de la Mesa (educació, sanitat i administració, tant laborals com funcionaris) i sāacabi amb les desigualtats de drets entre colĀ·lectius.
Per això hem demanat seguir treballant en el marc del Grup de Treball per aconseguir més i millors mesures. Cal tenir en compte que es van presentar múltiples demandes de negociació
Instrucció 2/2022, sobre mesures als centres de treball del personal dāadministració i tĆØcnic i al personal laboral subjecte al VI Conveni de lāAdministració de la Generalitat de Catalunya amb motiu de la crisi sanitĆ ria per la COVID-19.
Arrel de la publicació del Decret de lāEstat dāeliminació dāĆŗs de la mascareta en diferents espais Ć©s urgent una concreció en forma dāinstrucció clara per les treballadores de lāAdministració de la Generalitat de Catalunya.
Sobre la Instrucció 2/2022 que es publicarà aquesta setmana des de la IAC manifestem que:
- Aquesta Instrucció 2/2022 estableix que lāĆŗs de la mascareta NO tĆ© carĆ cter obligatori als centres de treball de lāAdministració de la Generalitat, excepte als centres sanitaris on continuarĆ sent obligatori lāĆŗs de mascareta. Des de la IAC demanem que cal mĆ©s concreció en relació a les persones que no poden teletreballar en virtut de les seves funcions. Estar treballant presencialment si estĆ s a primera lĆnia dāatenció directa al pĆŗblic pot ser un risc per a la ciutadania. Reclamem per aquests casos recuperar lāaplicació del permĆs per deures inexcusables.
- TambĆ© sāestableix que per al personal vulnerable, el diagnosticat de COVID-19 i aquell que presenti sĆmptomes Ć©s RECOMANABLE lāĆŗs de la mascareta en treball presencial. Reclamem que quedin clars els protocols dāaccĆ©s als serveis de prevenció especialment per les avaluacions individualitzades als empleats/es vulnerables i als/les diagnosticats de COVID-19. Funció PĆŗblica es compromet a fer una campanya informativa per recordar els canals de contacte amb els serveis de prevenció, i les avaluacions actuals es mantindran vigents fins tenir la nova avaluació.
- Pel que fa al RĆØgim de prestació de serveis reivindiquem un cop mĆ©s que cal un nou Decret de teletreball. Si la Instrucció estableix que āsāautoritzarĆ la prestació de serveis en rĆØgim de teletreball amb un mĆ xim de dues jornades setmanals, dāacord amb el Decret 77/2020ā, creiem que Ć©s imprescindible actualitzar-lo, ja que en el moment que es va acordar la situació era molt diferent a lāactual. El Secretari General manifesta que primer cal treballar en lāavaluació de lāacompliment per valorar-ho. IAC no estem dāacord amb vincular ambdues qüestions.
Ā ESTABILITZACIĆ DE PLANTILLES
Creació del grup de treball per a tractar la qüestió dels processos dāestabilització.
- Lāadministració demana que el grup de treball estigui constituĆÆt pels propis membres de la MEPAG. Es demana que hi pugui assistir, a mĆ©s, una persona assessora per a qüestions especĆfiques. Finalment, sāaccepta la proposta i el grup estarĆ constituĆÆt per dos membres de cada sindicat sens perjudici que puguin estar assistides per una persona.
- Respecte al Personal estatutari i el Personal Docent i la perspectiva estatal, caldrà veure de quin marge de negociació es disposarà .
- La IAC demana que es tregui el mĆ©s rĆ pid possible lāoferta, però demana que sāestableixin les ofertes per cossos i categories. En aquest sentit lāAdministració diu que no estĆ obligada a negociar lāoferta i que en tot cas aquesta qüestió es parlarĆ en el grup de treball.
- El Secretari General explica lāordre dels processos:
- En relació al Sector PĆŗblic, tot i no formar part dāaquesta MESA el Secretari General expressa que igual que sāha fet a lāAdministració amb algunes places de programa, sāha demanat a lāEstat una taxa addicional perquĆØ el sector pĆŗblic pugui tambĆ© estructurar places de programa.
- Sāestableix el dilluns 25 dāabril per a la primera reunió del grup de treball. Es recorda que donades les dates establertes per llei lāoferta sāha de publicar de manera imminent i es demana la mĆ xima celeritat per tal que la convocatòria del Concurs de mĆØrits sigui el mĆ©s aviat possible (la previsió que es fa Ć©s per al mes de juny) recordem tambĆ© que la del concurs dāoposició ha dāestar abans de final dāany.
- Oficialment, no sāha entregat cap proposta respecte al procĆ©s del concurs de mĆØrits i sobre la baremació dāaquest. A nivell de IAC iniciem un debat intern de totes les organitzacions amb representació a lāĆ mbit pĆŗblic per tal de fer una proposta que realment doni resposta i suposi lāestabilització del personal en frau de llei.
Ā Oferta dāocupació
LāAdministració diu que el nĆŗmero de places que sortiran sāestableix a partir del que diu la llei. En referĆØncia a les places dels cossos convocats, tambĆ© sortiran al procĆ©s dāestabilització sempre i quan siguin places que compleixen amb els requisits establerts en lāArticle 1 i a la disposició addicional vuitena de la llei 20/2021, de 28 de desembre de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a lāocupació pĆŗblica. Per tant, sāinclouran, per exemple, les places del cos superior, independentment que segueixi el procĆ©s.