Per una sanitat pĆŗblica, universal i de qualitat

Mesures socials, laborals i de flexibilitat i/o conciliació de la vida laboral i familiar.

Mesures socials, laborals i de flexibilitat i/o conciliació de la vida laboral i familiar.

La IAC fa molt temps que proposem mesures socials, laborals i de flexibilitat per avanƧar en la conciliació real de la vida laboral i familiar, incidint especialment en aquest dret de tots els treballadors i treballadores reconegut per llei, i no supeditant-lo a les necessitats del servei. Tota supeditació a les necessitats del servei rebaixa el dret a una decisió de l’administració, i no podem estar-hi d’acord.

Sobre el text que avui l’administració ens ha presentat ā€œAcord de la Mesa General de Negociació dels empleats/es pĆŗblics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, en relació amb mesures socials, laborals i de flexibilització i/o conciliació de la vida laboral i familiarā€ denunciem que:

  • El text s’ha anat treballant des de 2019 en el Grup de Treball, ara bĆ©, recordem que la Mesa General Ć©s l’espai de negociació. Reivindiquem poder negociar i hem demanat parcialitzar la signatura de les 11 mesures que l’Administració ha posat en el text.
  • Denunciem que no s’ha inclòs en el text la mesura treballada en el Grup de Treball que per justificar una indisposició pugui fer-se amb una declaració responsable de la persona treballadora (borsa de 15 h anuals). Creiem que donada la situació de saturació i de manca d’efectius dels CAPs Ć©s absurd que es faci anar a la treballadora o treballador amb una indisposició a realitzar una visita mĆØdica. Aquesta manca de confianƧa amb el personal per tristes 15 hores anuals Ć©s totalment inadmissible. Hem tornat a demanar que aquesta mesura tambĆ© sigui d’aplicació al personal de l’ICS.
  • En relació a la mesura 2, ā€œGaudiment a temps parcial dels permisos de naixement per a la mare biològica; permĆ­s d’adopció, per guarda amb finalitats d’adopció, o acolliment, tant temporal com permanent; i permĆ­s del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d’adopció, acolliment o adopció d’un fill o un a fillaā€, considerem totalment innecessari i restrictiu condicionar-ho a les necessitats del servei si a mĆ©s es parla d’un acord previ entre l’empleat/da i l’òrgan competent.
  • En relació a la mesura 5, ā€œCompactació de la reducció de jornada per motius de conciliaciĆ³ā€, IAC no estem d’acord que se supediti a les necessitats del servei l’elecció de com es realitza la jornada. Sempre en les reduccions de jornada per guarda legal prevalen les necessitats del menor i de la famĆ­lia.
  • Reclamem que les mesures de conciliació que s’acordi en aquesta Mesa General siguin d’aplicació a la totalitat dels colĀ·lectius de la Mesa (educació, sanitat i administració, tant laborals com funcionaris) i s’acabi amb les desigualtats de drets entre colĀ·lectius.

Per això hem demanat seguir treballant en el marc del Grup de Treball per aconseguir més i millors mesures. Cal tenir en compte que es van presentar múltiples demandes de negociació

Instrucció 2/2022, sobre mesures als centres de treball del personal d’administració i tĆØcnic i al personal laboral subjecte al VI Conveni de l’Administració de la Generalitat de Catalunya amb motiu de la crisi sanitĆ ria per la COVID-19.

Arrel de la publicació del Decret de l’Estat d’eliminació d’ús de la mascareta en diferents espais Ć©s urgent una concreció en forma d’instrucció clara per les treballadores de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.

Sobre la Instrucció 2/2022 que es publicarà aquesta setmana des de la IAC manifestem que:

  • Aquesta Instrucció 2/2022 estableix que l’ús de la mascareta NO tĆ© carĆ cter obligatori als centres de treball de l’Administració de la Generalitat, excepte als centres sanitaris on continuarĆ  sent obligatori l’ús de mascareta. Des de la IAC demanem que cal mĆ©s concreció en relació a les persones que no poden teletreballar en virtut de les seves funcions. Estar treballant presencialment si estĆ s a primera lĆ­nia d’atenció directa al pĆŗblic pot ser un risc per a la ciutadania. Reclamem per aquests casos recuperar l’aplicació del permĆ­s per deures inexcusables.
  • TambĆ© s’estableix que per al personal vulnerable, el diagnosticat de COVID-19 i aquell que presenti sĆ­mptomes Ć©s RECOMANABLE l’ús de la mascareta en treball presencial. Reclamem que quedin clars els protocols d’accĆ©s als serveis de prevenció especialment per les avaluacions individualitzades als empleats/es vulnerables i als/les diagnosticats de COVID-19. Funció PĆŗblica es compromet a fer una campanya informativa per recordar els canals de contacte amb els serveis de prevenció, i les avaluacions actuals es mantindran vigents fins tenir la nova avaluació.
  • Pel que fa al RĆØgim de prestació de serveis reivindiquem un cop mĆ©s que cal un nou Decret de teletreball. Si la Instrucció estableix que ā€œs’autoritzarĆ  la prestació de serveis en rĆØgim de teletreball amb un mĆ xim de dues jornades setmanals, d’acord amb el Decret 77/2020ā€, creiem que Ć©s imprescindible actualitzar-lo, ja que en el moment que es va acordar la situació era molt diferent a l’actual. El Secretari General manifesta que primer cal treballar en l’avaluació de l’acompliment per valorar-ho. IAC no estem d’acord amb vincular ambdues qüestions.

Ā ESTABILITZACIƓ DE PLANTILLES

Creació del grup de treball per a tractar la qüestió dels processos d’estabilització.

  • L’administració demana que el grup de treball estigui constituĆÆt pels propis membres de la MEPAG. Es demana que hi pugui assistir, a mĆ©s, una persona assessora per a qüestions especĆ­fiques. Finalment, s’accepta la proposta i el grup estarĆ  constituĆÆt per dos membres de cada sindicat sens perjudici que puguin estar assistides per una persona.
  • Respecte al Personal estatutari i el Personal Docent i la perspectiva estatal, caldrĆ  veure de quin marge de negociació es disposarĆ .
  • La IAC demana que es tregui el mĆ©s rĆ pid possible l’oferta, però demana que s’estableixin les ofertes per cossos i categories. En aquest sentit l’Administració diu que no estĆ  obligada a negociar l’oferta i que en tot cas aquesta qüestió es parlarĆ  en el grup de treball.
  • El Secretari General explica l’ordre dels processos:

  • En relació al Sector PĆŗblic, tot i no formar part d’aquesta MESA el Secretari General expressa que igual que s’ha fet a l’Administració amb algunes places de programa, s’ha demanat a l’Estat una taxa addicional perquĆØ el sector pĆŗblic pugui tambĆ© estructurar places de programa.
  • S’estableix el dilluns 25 d’abril per a la primera reunió del grup de treball. Es recorda que donades les dates establertes per llei l’oferta s’ha de publicar de manera imminent i es demana la mĆ xima celeritat per tal que la convocatòria del Concurs de mĆØrits sigui el mĆ©s aviat possible (la previsió que es fa Ć©s per al mes de juny) recordem tambĆ© que la del concurs d’oposició ha d’estar abans de final d’any.
  • Oficialment, no s’ha entregat cap proposta respecte al procĆ©s del concurs de mĆØrits i sobre la baremació d’aquest. A nivell de IAC iniciem un debat intern de totes les organitzacions amb representació a l’àmbit pĆŗblic per tal de fer una proposta que realment doni resposta i suposi l’estabilització del personal en frau de llei.

Ā Oferta d’ocupació

L’Administració diu que el nĆŗmero de places que sortiran s’estableix a partir del que diu la llei. En referĆØncia a les places dels cossos convocats, tambĆ© sortiran al procĆ©s d’estabilització sempre i quan siguin places que compleixen amb els requisits establerts en l’Article 1 i a la disposició addicional vuitena de la llei 20/2021, de 28 de desembre de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l’ocupació pĆŗblica. Per tant, s’inclouran, per exemple, les places del cos superior, independentment que segueixi el procĆ©s.