Per una sanitat pĆŗblica, universal i de qualitat

Mesures socials, laborals i de flexibilitat i/o conciliaciĆ³ de la vida laboral i familiar.

Mesures socials, laborals i de flexibilitat i/o conciliaciĆ³ de la vida laboral i familiar.

La IAC fa molt temps que proposem mesures socials, laborals i de flexibilitat per avanƧar en la conciliaciĆ³ real de la vida laboral i familiar, incidint especialment en aquest dret de tots els treballadors i treballadores reconegut per llei, i no supeditant-lo a les necessitats del servei. Tota supeditaciĆ³ a les necessitats del servei rebaixa el dret a una decisiĆ³ de lā€™administraciĆ³, i no podem estar-hi dā€™acord.

Sobre el text que avui lā€™administraciĆ³ ens ha presentat ā€œAcord de la Mesa General de NegociaciĆ³ dels empleats/es pĆŗblics de lā€™AdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya, en relaciĆ³ amb mesures socials, laborals i de flexibilitzaciĆ³ i/o conciliaciĆ³ de la vida laboral i familiarā€ denunciem que:

  • El text sā€™ha anat treballant des de 2019 en el Grup de Treball, ara bĆ©, recordem que la Mesa General Ć©s lā€™espai de negociaciĆ³. Reivindiquem poder negociar i hem demanat parcialitzar la signatura de les 11 mesures que lā€™AdministraciĆ³ ha posat en el text.
  • Denunciem que no sā€™ha inclĆ²s en el text la mesura treballada en el Grup de Treball que per justificar una indisposiciĆ³ pugui fer-se amb una declaraciĆ³ responsable de la persona treballadora (borsa de 15 h anuals). Creiem que donada la situaciĆ³ de saturaciĆ³ i de manca dā€™efectius dels CAPs Ć©s absurd que es faci anar a la treballadora o treballador amb una indisposiciĆ³ a realitzar una visita mĆØdica. Aquesta manca de confianƧa amb el personal per tristes 15 hores anuals Ć©s totalment inadmissible. Hem tornat a demanar que aquesta mesura tambĆ© sigui dā€™aplicaciĆ³ al personal de lā€™ICS.
  • En relaciĆ³ a la mesura 2, ā€œGaudiment a temps parcial dels permisos de naixement per a la mare biolĆ²gica; permĆ­s dā€™adopciĆ³, per guarda amb finalitats dā€™adopciĆ³, o acolliment, tant temporal com permanent; i permĆ­s del progenitor diferent de la mare biolĆ²gica per naixement, guarda amb finalitats dā€™adopciĆ³, acolliment o adopciĆ³ dā€™un fill o un a fillaā€, considerem totalment innecessari i restrictiu condicionar-ho a les necessitats del servei si a mĆ©s es parla dā€™un acord previ entre lā€™empleat/da i lā€™Ć²rgan competent.
  • En relaciĆ³ a la mesura 5, ā€œCompactaciĆ³ de la reducciĆ³ de jornada per motius de conciliaciĆ³ā€, IAC no estem dā€™acord que se supediti a les necessitats del servei lā€™elecciĆ³ de com es realitza la jornada. Sempre en les reduccions de jornada per guarda legal prevalen les necessitats del menor i de la famĆ­lia.
  • Reclamem que les mesures de conciliaciĆ³ que sā€™acordi en aquesta Mesa General siguin dā€™aplicaciĆ³ a la totalitat dels colĀ·lectius de la Mesa (educaciĆ³, sanitat i administraciĆ³, tant laborals com funcionaris) i sā€™acabi amb les desigualtats de drets entre colĀ·lectius.

Per aixĆ² hem demanat seguir treballant en el marc del Grup de Treball per aconseguir mĆ©s i millors mesures. Cal tenir en compte que es van presentar mĆŗltiples demandes de negociaciĆ³

InstrucciĆ³ 2/2022, sobre mesures als centres de treball del personal dā€™administraciĆ³ i tĆØcnic i al personal laboral subjecte al VI Conveni de lā€™AdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya amb motiu de la crisi sanitĆ ria per la COVID-19.

Arrel de la publicaciĆ³ del Decret de lā€™Estat dā€™eliminaciĆ³ dā€™Ćŗs de la mascareta en diferents espais Ć©s urgent una concreciĆ³ en forma dā€™instrucciĆ³ clara per les treballadores de lā€™AdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya.

Sobre la InstrucciĆ³ 2/2022 que es publicarĆ  aquesta setmana des de la IAC manifestem que:

  • Aquesta InstrucciĆ³ 2/2022 estableix que lā€™Ćŗs de la mascareta NO tĆ© carĆ cter obligatori als centres de treball de lā€™AdministraciĆ³ de la Generalitat, excepte als centres sanitaris on continuarĆ  sent obligatori lā€™Ćŗs de mascareta. Des de la IAC demanem que cal mĆ©s concreciĆ³ en relaciĆ³ a les persones que no poden teletreballar en virtut de les seves funcions. Estar treballant presencialment si estĆ s a primera lĆ­nia dā€™atenciĆ³ directa al pĆŗblic pot ser un risc per a la ciutadania. Reclamem per aquests casos recuperar lā€™aplicaciĆ³ del permĆ­s per deures inexcusables.
  • TambĆ© sā€™estableix que per al personal vulnerable, el diagnosticat de COVID-19 i aquell que presenti sĆ­mptomes Ć©s RECOMANABLE lā€™Ćŗs de la mascareta en treball presencial. Reclamem que quedin clars els protocols dā€™accĆ©s als serveis de prevenciĆ³ especialment per les avaluacions individualitzades als empleats/es vulnerables i als/les diagnosticats de COVID-19. FunciĆ³ PĆŗblica es compromet a fer una campanya informativa per recordar els canals de contacte amb els serveis de prevenciĆ³, i les avaluacions actuals es mantindran vigents fins tenir la nova avaluaciĆ³.
  • Pel que fa al RĆØgim de prestaciĆ³ de serveis reivindiquem un cop mĆ©s que cal un nou Decret de teletreball. Si la InstrucciĆ³ estableix que ā€œsā€™autoritzarĆ  la prestaciĆ³ de serveis en rĆØgim de teletreball amb un mĆ xim de dues jornades setmanals, dā€™acord amb el Decret 77/2020ā€, creiem que Ć©s imprescindible actualitzar-lo, ja que en el moment que es va acordar la situaciĆ³ era molt diferent a lā€™actual. El Secretari General manifesta que primer cal treballar en lā€™avaluaciĆ³ de lā€™acompliment per valorar-ho. IAC no estem dā€™acord amb vincular ambdues qĆ¼estions.

Ā ESTABILITZACIƓ DE PLANTILLES

CreaciĆ³ del grup de treball per a tractar la qĆ¼estiĆ³ dels processos dā€™estabilitzaciĆ³.

  • Lā€™administraciĆ³ demana que el grup de treball estigui constituĆÆt pels propis membres de la MEPAG. Es demana que hi pugui assistir, a mĆ©s, una persona assessora per a qĆ¼estions especĆ­fiques. Finalment, sā€™accepta la proposta i el grup estarĆ  constituĆÆt per dos membres de cada sindicat sens perjudici que puguin estar assistides per una persona.
  • Respecte al Personal estatutari i el Personal Docent i la perspectiva estatal, caldrĆ  veure de quin marge de negociaciĆ³ es disposarĆ .
  • La IAC demana que es tregui el mĆ©s rĆ pid possible lā€™oferta, perĆ² demana que sā€™estableixin les ofertes per cossos i categories. En aquest sentit lā€™AdministraciĆ³ diu que no estĆ  obligada a negociar lā€™oferta i que en tot cas aquesta qĆ¼estiĆ³ es parlarĆ  en el grup de treball.
  • El Secretari General explica lā€™ordre dels processos:

  • En relaciĆ³ al Sector PĆŗblic, tot i no formar part dā€™aquesta MESA el Secretari General expressa que igual que sā€™ha fet a lā€™AdministraciĆ³ amb algunes places de programa, sā€™ha demanat a lā€™Estat una taxa addicional perquĆØ el sector pĆŗblic pugui tambĆ© estructurar places de programa.
  • Sā€™estableix el dilluns 25 dā€™abril per a la primera reuniĆ³ del grup de treball. Es recorda que donades les dates establertes per llei lā€™oferta sā€™ha de publicar de manera imminent i es demana la mĆ xima celeritat per tal que la convocatĆ²ria del Concurs de mĆØrits sigui el mĆ©s aviat possible (la previsiĆ³ que es fa Ć©s per al mes de juny) recordem tambĆ© que la del concurs dā€™oposiciĆ³ ha dā€™estar abans de final dā€™any.
  • Oficialment, no sā€™ha entregat cap proposta respecte al procĆ©s del concurs de mĆØrits i sobre la baremaciĆ³ dā€™aquest. A nivell de IAC iniciem un debat intern de totes les organitzacions amb representaciĆ³ a lā€™Ć mbit pĆŗblic per tal de fer una proposta que realment doni resposta i suposi lā€™estabilitzaciĆ³ del personal en frau de llei.

Ā Oferta dā€™ocupaciĆ³

Lā€™AdministraciĆ³ diu que el nĆŗmero de places que sortiran sā€™estableix a partir del que diu la llei. En referĆØncia a les places dels cossos convocats, tambĆ© sortiran al procĆ©s dā€™estabilitzaciĆ³ sempre i quan siguin places que compleixen amb els requisits establerts en lā€™Article 1 i a la disposiciĆ³ addicional vuitena de la llei 20/2021, de 28 de desembre de mesures urgents per a la reducciĆ³ de la temporalitat a lā€™ocupaciĆ³ pĆŗblica. Per tant, sā€™inclouran, per exemple, les places del cos superior, independentment que segueixi el procĆ©s.