Per una sanitat pĆŗblica, universal i de qualitat

Crisi a la sanitat

Quan, els treballadors sanitaris, crĆØiem que pitjor no es podien fer les coses arriba la vacunaciĆ³. Ja se sap; no hi ha dos sense tres. Som a la tercera onada de la pandĆØmia de la COVID-19, sense temps de sortir de la segona: la CATAC/CTS-IAC ( sector sanitari de la IAC ) vol alertar a les administracions responsables, als partits polĆ­tics i a la poblaciĆ³ de la situaciĆ³ en quĆØ ens trobem.

DesprĆ©s dā€™un perĆ­ode nadalenc, en quĆØ sā€™esperaven noves mesures de confinament, i desprĆ©s dā€™un precipitat desconfinament al Maig, que va ser desaconsellat per totes les veus expertes dā€™aquest paĆ­s, han arribat les anhelades vacunes. Tanmateix, el que apareix com una bona notĆ­cia sā€™estĆ  tornant, de nou, un malson.

Dues de les tres vacunes per a la immunitzaciĆ³ contra el SARS-COV-2 que sā€™administraran a la poblaciĆ³ en els propers quatre mesos requereixen una complexa i prevista logĆ­stica. Aquesta qĆ¼estiĆ³ era coneguda des de ja fa 6 mesos. Quan sā€™acaba la primera setmana programada que preveia lā€™administraciĆ³ de les 60.000 primeres dosis a les residĆØncies geriĆ triques, constatem que en prou feines se nā€™han injectat un 10 % amb unes excuses inacceptables com ara la manca de refrigeradors adients, calendaris festius increĆÆbles i sobretot la dificultat de disposar dā€™equips humans per a tal feina. PrĆØviament el CatSalut havia fet una crida per reclutar de forma voluntĆ ria a personal dā€™infermeria que vulguĆ©s fer hores extres, per colĀ·laborar en la campanya de vacunaciĆ³. Es demanaven 500 professionals i la resposta immediata, fou lā€™oferiment de 3000 infermers/es. Molts dā€™ells ens han fet saber que en cap moment seā€™ls ha requerit. Val a dir que tampoc seā€™ls informa del preu que cobraran i pel que hem pogut esbrinar, aquest preu serĆ  segons els salari base de cadascĆŗ. Ens trobem una vegada mĆ©s en lā€™etern problema, la mateixa feina, diferents condicions, conseqĆ¼ĆØncia de regir-se per marcs laborals diferents segons si lā€™empresa Ć©s pĆŗblica, concertada o privada. Insistim: ā€œuna sanitat, un conveniā€.

Davant dā€™aquesta qĆ¼estiĆ³ volem alertar de nous errors que poden tornar-se en greus conseqĆ¼ĆØncies si no es corregeixen immediatament.

  • Amb sorpresa veiem que lā€™execuciĆ³ de la campanya de vacunaciĆ³ sā€™estĆ  planificant al marge de lā€™atenciĆ³ primĆ ria, constituint equips externs que no tenen lā€™experiĆØncia com a equips per dur a terme una campanya de vacunaciĆ³. Una situaciĆ³ que recorda a la viscuda amb lā€™empresa Ferrovial a qui inicialment se li va encarregar de gestionar la detecciĆ³ i seguiment (rastrejos) dels casos COVID-19 amb tot el fracĆ s conegut.
  • Des de la Conselleria de salut de la Generalitat de Catalunya sā€™ha insistit en el fet que no es disposava de prou infermeres per poder dur a terme la campanya. La realitat Ć©s que fan falta infermeres a lā€™Ć mbit de lā€™atenciĆ³ especialitzada, a lā€™atenciĆ³ primĆ ria i lā€™atenciĆ³ a les residĆØncies. Ɖs factible i necessari organitzar un dispositiu de vacunaciĆ³ des de cada centre dā€™atenciĆ³ primĆ ria (CAP), que inclogui tambĆ© les residĆØncies de gent gran.

Per aixĆ², es requereix comptar amb tots els professionals i amb la concreta situaciĆ³ particular de cada centre (alguns dā€™ells amb seriosos problemes dā€™espai fĆ­sic) i reforƧar amb personal els mateixos CAP en lloc de formar precipitadament nous equips aliens a la dinĆ mica assistencial.

La planificaciĆ³ de la campanya de vacunaciĆ³ per posar fi a la COVID-19 requereix condicions polĆ­tiques: lideratge guanyat per credibilitat, capacitat de comunicaciĆ³ i coneixement dels mitjans de quĆØ es disposa (i dels que no) per executar les accions necessĆ ries. Fins ara, no sā€™han complert aquestes condicions.

En aquest segon lliurament de vacunes, de moment a 15 de gener, nĀ“han arribat 186.000, esperem que els nostres representants de govern estiguin a lā€™alƧada que es requereix, i que la logĆ­stica i lā€™organitzaciĆ³ sigui la que correspon en un tema tan vital. Cal rendir comptes de la utilitzaciĆ³ de cada euro arribat amb la finalitat expressa dā€™inversiĆ³ en la crisi i aixĆ², sense externalitzacions (privatitzacions) fora del sistema pĆŗblic de sanitat que sĆ³n mĆ©s injustificables encara, en aquesta conjuntura.

Per tot aixo, CATAC-CTS/IAC, (el sector sanitari de la IAC), denunciem el mal tracte i menyspreu que rebem per part de govern i exigim:

Que els responsables de la gestiĆ³ de les vacunes sigui el personal dā€™atenciĆ³ primĆ ria, per tal que sigui una campanya efectiva i igualitĆ ria. Lā€™administraciĆ³ de les mateixes ha de ser amb personal pĆŗblic i incentivat (no voluntari) i en cap cas concertar acord amb centres privats o externalitzats per lā€™administraciĆ³ de les vacunes.

Que es vetlli per reduĆÆr al mĆ xim les possibilitats, mĆ©s que probables, que la situaciĆ³ fruit en gran part de les males decisions polĆ­tiques, torni a repercutir sobre el colĀ·lectiu de treballadors de la sanitat, amb llargues jornades de treball penĆ³s, per exemple.

Acabar amb lā€™engany del relat sobre quĆØ sā€™aconseguirĆ  amb les vacunes en els prĆ²xims mesos i posar seny i veracitat a lā€™hora de comunicar que encara estem en plena crisi.

En cas de no vetllar les administracions per comptar amb una ciutadania ben informada, que vol dir amb tot rigor, perfectament capaƧ dā€™entendre la gravetat de la situaciĆ³, lā€™angoixa social per aquesta mala gestiĆ³ de tot el procĆ©s de la crisi pandĆØmica no farĆ  mĆ©s que incrementar-se, agreujant el futur incert que ens pot arribar. Per aixĆ², tambĆ© exigim una bona campanya informativa sobre la vacuna, dirigida a tota la poblaciĆ³, per combatre tota la desinformaciĆ³ que hi ha hagut al voltant dā€™aquesta.

No ens cansarem dā€™insistir que calen mesures de contenciĆ³ que tinguin en compte la salut de la poblaciĆ³ en tots els seus aspectes, aixĆ² vol dir que a cada mesura sanitĆ ria, hi ha dā€™haver una contramesura social. Aboguem per una renda bĆ sica universal, com la forma mĆ©s urgent de palĀ·liar la crisi social i econĆ²mica que patim i que no desapareixerĆ  per art de mĆ gia.

CATAC-CTS/IAC, Ā MatarĆ³, 16 de gener de 2021