Per una sanitat pĆŗblica, universal i de qualitat

Teletreball i la prevenciĆ³ de riscos laborals

Teletreball i la prevenciĆ³ de riscos laborals

Teletreball i la prevenciĆ³ de riscos laborals

Els darrers anys, el treball a distĆ ncia sā€™ha anat incorporant al mĆ³n laboral, de maneraĀ lenta perĆ² progressiva, amb una rellevĆ ncia especial de la modalitat de teletreball.

No obstant aixĆ², aquesta progressiĆ³ lenta sā€™ha vist alterada per la pandĆØmia de la COVID-19, que ha tingut un impacte directe sobre lā€™augment exponencial del teletreball i clarament nā€™ha accelerat la regulaciĆ³.

De manera sobrevinguda, moltes empreses van haver dā€™improvisar sistemes de teletreball, atĆØs que en cas contrari sā€™hauria paralitzat encara mĆ©s lā€™activitat. De fet, dā€™acord amb les dades recollides al VI Informe de la situaciĆ³ econĆ²mica i laboral de la PIME catalana, durant el segon trimestre de 2020, la implantaciĆ³ del teletreball va ser la mesura mĆ©s adoptada per les empreses a Catalunya, amb una mitjana total del 71,4%.

PerĆ², tot i actuar com a motor principal per accelerar la regulaciĆ³ del teletreball, lā€™actual pandĆØmia aportarĆ  un biaix considerable en relaciĆ³ amb el grau dā€™implantaciĆ³ a les empreses, ja que lā€™actual modalitat de teletreball a quĆØ moltes empreses i persones treballadores sā€™han vist abocades, no ha estat, en la majoria de casos, ni programada ni voluntĆ ria. AixĆ² ha fet que, a hores dā€™ara, la implantaciĆ³ real del teletreball sota els requeriments de la nova regulaciĆ³ encara sigui una incertesa. NomĆ©s les empreses que ja tenien regulat i implementat el teletreball estaven preparades per adaptar-se fĆ cilment a la nova regulaciĆ³. Haurem dā€™esperar un temps per veure com sā€™anirĆ  implantant i quina repercussiĆ³ tindrĆ  en la seguretat i la salut de les persones que prestin els seus serveis en aquesta modalitat.

Respecte a lā€™impacte de la COVID-19 i com ho han viscut les persones treballadores que han hagut de fer teletreball durant la crisi de la primera fase de la pandĆØmia, una enquesta de la FundaciĆ³ Europea per a la Millora de les Condicions de Vida i de Treball (Eurofound) indica que la major part de les persones treballadores de la UE ho han viscut com una experiĆØncia positiva, perĆ² molt poques volen fer teletreball sempre; lā€™opciĆ³ preferida Ć©s una combinaciĆ³ de teletreball i treball presencial.

En relaciĆ³ amb la implantaciĆ³ del teletreball, a continuaciĆ³ es detallen algunes dades:

  • Segons lā€™agĆØncia Eurostat, lā€™any 2018 el 5,2% de les persones ocupades entre 15 i 64 anys treballaven habitualment des de casa. Aquest 5% es pot considerar una dada constant des de lā€™any 2008.
  • Si en comptes de treballar habitualment, es recullen dades sobre les persones que treballaven nomĆ©s de vegades des de casa, sĆ­ que sā€™ha notat un canvi, ja que sā€™ha passat del 5,8% el 2008 fins al 8,3% el 2018.
  • Els paĆÆsos que destaquen amb percentatges mĆ©s alts de persones que treballen habitualment des de casa sĆ³n els PaĆÆsos Baixos i FinlĆ ndia, al voltant del 14%, i els que tenen percentatges mĆ©s baixos sĆ³n BulgĆ ria i Romania, amb, aproximadament, nomĆ©s el 0,4%.
  • A Espanya, el percentatge de persones que habitualment van treballar des de casa el 2018 va ser del 4,3%.
  • Pel que fa al gĆØnere, la mitjana no mostrava una gran diferĆØncia: lā€™any 2018 el 5,5% de les dones a Europa treballava de manera habitual des de casa, mentre que els homes ho feien en un percentatge del 5%.

https://treball.gencat.cat/ca/ambits/seguretat_i_salut_laboral/riscos_i_condicions_treball/mesures_per_risc/teletreball/ – bloc1

Marc regulador

Fins fa ben poc, la regulaciĆ³ en matĆØria de teletreball era escassa. NomĆ©s lā€™Acord marc europeu sobre teletreball, signat el 2002, i lā€™article 13 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 dā€™octubre, pel qual sā€™aprova el text refĆ³s de la Llei de lā€™Estatut dels treballadors (en endavant, ET), incorporat arran de la reforma laboral de lā€™any 2012, en feien esment.

MitjanƧant el recent Reial decret llei 28/2020, de 22 de setembre, de treball a distĆ ncia, sā€™ha regulat aquest tipus de treball dā€™una manera especĆ­fica. Aquesta normativa Ć©s aplicable al treball per compte dā€™altri, que regula lā€™article 1.1 de lā€™ET. Tot i aixĆ², sā€™hi indica, de manera implĆ­cita, que no Ć©s aplicable als treballadors i treballadores de les administracions pĆŗbliques i, de manera explĆ­cita, que tampoc Ć©s aplicable al personal laboral al servei dā€™aquestes administracions.

Algunes administracions pĆŗbliques de les comunitats autĆ²nomes ja disposaven de regulaciĆ³ prĆ²pia i especĆ­fica en el moment en quĆØ es va publicar aquesta norma. De fet, la Generalitat de Catalunya va ser la primera administraciĆ³ a regular el teletreball de manera permanent per al seu personal, concretament, mitjanƧant el Decret 77/2020, de 4 dā€™agost, que regula la prestaciĆ³ de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’AdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autĆ²noms.

En lā€™Ć mbit estatal, poc desprĆ©s de la publicaciĆ³ del Reial decret llei 28/2020, de treball a distĆ ncia, es va publicar el Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, mitjanƧant el qual es modificava el text refĆ³s de la Llei de lā€™Estatut bĆ sic de lā€™empleat pĆŗblic (EBEP), amb la introducciĆ³ de lā€™article 47 bis, relatiu al teletreball.

A les diferents regulacions sā€™hi han incorporat conceptes i definicions clau que permeten contextualitzar aquest tipus de treball. A continuaciĆ³, seā€™n fa un recull:

Al Reial decret llei 28/2020, de treball a distĆ ncia, sā€™especifiquen les definicions segĆ¼ents:

  • Treball a distĆ ncia: forma d’organitzaciĆ³ del treball o de realitzaciĆ³ de l’activitat laboral segons la qual aquesta activitat es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc triat per ella, durant tota la seva jornada o part d’aquesta, amb carĆ cter regular.
  • Teletreball: el treball a distĆ ncia que es porta a terme mitjanƧant l’Ćŗs exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informĆ tics, telemĆ tics i de telecomunicaciĆ³.
  • Treball presencial: el treball que es presta en el centre de treball o en el lloc determinat per l’empresa.
  • Relacions de treball que es desenvolupen a distĆ ncia amb carĆ cter regular: sā€™entĆ©n que Ć©s regular el treball a distĆ ncia que es presti, en un perĆ­ode de referĆØncia de tres mesos, un mĆ­nim del 30% de la jornada, o el percentatge proporcional equivalent en funciĆ³ de la durada del contracte de treball.

Dā€™altra banda, el Decret 77/2020, pel qual es regula la prestaciĆ³ de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’AdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autĆ²noms, el preĆ mbul, i a lā€™article 1, que defineix lā€™objecte de la norma, especifiquen la definiciĆ³ de teletreball dā€™una manera molt semblant:

  • El teletreball Ć©s una modalitat de prestaciĆ³ de serveis en la qual una part de la jornada laboral es desenvolupa de manera no presencial i mitjanƧant l’Ćŗs de les tecnologies de la informaciĆ³ i la comunicaciĆ³.
  • Aquest Decret tĆ© per objecte regular la prestaciĆ³ de serveis en la modalitat de teletreball, entesa com a forma d’organitzaciĆ³ del treball, en virtut de la qual una part de la jornada laboral es desenvolupa de manera no presencial i mitjanƧant l’Ćŗs de les tecnologies de la informaciĆ³ i la comunicaciĆ³.

AixĆ­ mateix, al text refĆ³s de la Llei de lā€™Estatut bĆ sic de lā€™empleat pĆŗblic (EBEP), modificat recentment pel Reial decret llei 29/2020:

  • Es considera teletreball la modalitat de prestaciĆ³ de serveis a distĆ ncia en quĆØ el contingut competencial del lloc de treball es pot desenvolupar, sempre que les necessitats del servei ho permetin, fora de les dependĆØncies de l’AdministraciĆ³, mitjanƧant l’Ćŗs de tecnologies de la informaciĆ³ i la comunicaciĆ³.

Finalment, lā€™Acord marc europeu sobre teletreball, de lā€™any 2002, incorpora les definicions segĆ¼ents:

  • El teletreball Ć©s una forma d’organitzaciĆ³ o de realitzaciĆ³ de la feina, amb l’Ćŗs de les tecnologies de la informaciĆ³, en el marc d’un contracte o d’una relaciĆ³ de treball, en quĆØ una feina, que es pot prestar igualment en els locals de l’ocupador, s’efectua fora d’aquests locals amb carĆ cter regular.
  • El present acord afecta les persones teletreballadores. S’entĆ©n per teletreballadora tota persona que du a terme un teletreball tal com s’ha definit en el parĆ graf anterior.

Si es comparen totes aquestes definicions i conceptes, es pot arribar a la conclusiĆ³ que sĆ³n molt semblants, perĆ² que com mĆ©s especĆ­fica sā€™ha fet la norma, mĆ©s matisos sā€™han incorporat en el desenvolupament.

AixĆ² sĆ­, hi ha un tret comĆŗ a totes les normes i acords que sā€™han esmentat anteriorment: el reconeixement de la igualtat pel que fa a drets. Dā€™una manera o una altra sā€™explicita, en tots els casos, que les condicions laborals de les persones que fan teletreball han de ser les mateixes que les de les persones que fan el mateix tipus de treball en els locals de lā€™empresa.

Per tant, aquest Ć©s un aspecte cabdal que cal tenir present quan una organitzaciĆ³ vol implementar el treball a distĆ ncia o el teletreball, ja que lā€™activitat laboral associada pot comportar riscos i possibles afectacions sobre la salut del personal. Per aquest motiu, des del punt de vista dā€™igualtat de drets i, en concret, del dret a la prevenciĆ³ de riscos laborals, emparat per la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenciĆ³ de riscos laborals (en endavant, LPRL), cal assegurar-se que les persones que teletreballen reben una protecciĆ³ adequada en matĆØria de seguretat i salut laboral.

El teletreball des de lā€™ergonomia – IdentificaciĆ³, avaluaciĆ³ dels riscos i planificaciĆ³ de lā€™activitat preventiva

Amb lā€™objectiu de garantir la seguretat i salut de les persones que fan teletreball, sā€™han de posar en marxa les eines de gestiĆ³ preventiva necessĆ ries per dur-lo a terme.

Les eines o instruments fonamentals per a la gestiĆ³ preventiva a lā€™empresa sĆ³n, tal com determina la LPRL, lā€™avaluaciĆ³ de riscos laborals i la planificaciĆ³ de lā€™activitat preventiva.

Com en tota activitat laboral, en el teletreball sā€™han dā€™identificar i avaluar tots els riscos a quĆØ estan exposats els treballadors i les treballadores, ja siguin riscos de seguretat, higiĆØnics, ergonĆ²mics o psicosocials.

En una fase inicial sā€™han dā€™identificar els riscos presents en el lloc de treball, tenint en compte la naturalesa de lā€™activitat, les caracterĆ­stiques del lloc del treball, i les caracterĆ­stiques de la persona que lā€™hagi de dur a terme. Tot seguit, sā€™han de posar en marxa les mesures preventives adients per eliminar els riscos evitables.

A continuaciĆ³, sā€™ha de fer el procĆ©s dā€™avaluaciĆ³ de riscos amb la metodologia mĆ©s adient. Si com a resultat dā€™aquesta avaluaciĆ³ hi ha una situaciĆ³ de risc, lā€™empresa ha de posar en marxa les mesures preventives necessĆ ries. TambĆ© sā€™ha de fer una planificaciĆ³, anomenada planificaciĆ³ de lā€™activitat preventiva, del conjunt de mesures preventives.

Continuant amb lā€™avaluaciĆ³ de riscos i fent un repĆ s a la legislaciĆ³ especĆ­fica, el Reial decret llei 28/2020, de treball a distĆ ncia, recull que lā€™avaluaciĆ³ de riscos i la planificaciĆ³ de lā€™activitat preventiva han de tenir en consideraciĆ³ els riscos caracterĆ­stics dā€™aquesta modalitat de treball, i posar un ĆØmfasi especial en els factors psicosocials, ergonĆ²mics i organitzatius. Especifica un aspecte important, indicant que lā€™avaluaciĆ³ de riscos nomĆ©s sā€™ha de fer de la zona habilitada per a la prestaciĆ³ de serveis, i en queda fora la resta de zones de lā€™habitatge.

TambĆ© recull que lā€™empresa ha dā€™obtenir tota la informaciĆ³ sobre els riscos als quals estĆ  exposada la persona que treballa a distĆ ncia mitjanƧant una metodologia que ofereixi confianƧa respecte als resultats, i preveure les mesures de protecciĆ³ mĆ©s adequades per a cada cas.

Quan per obtenir aquesta informaciĆ³ sigui necessari que qui tingui competĆØncies en matĆØria preventiva visiti el domicili, cal que sā€™emeti un informe escrit que ho justifiqui. Aquest informe sā€™ha de lliurar a la persona treballadora i als delegats i delegades de prevenciĆ³.

La norma preveu tan el cas en quĆØ la persona treballadora nā€™autoritzi la visita al lloc de treball com el cas en quĆØ no. En aquest darrer supĆ²sit, el desenvolupament de lā€™activitat preventiva per part de lā€™empresa es pot fer sobre la base de la determinaciĆ³ de riscos que es derivi de la informaciĆ³ obtinguda de la persona treballadora dā€™acord amb les instruccions del seu servei de prevenciĆ³.

El teletreball des de lā€™ergonomia – Factors de risc ergonĆ²mics relacionats amb el teletreball

Per detallar els diferents factors de risc associats al teletreball, sā€™han classificat en quatre apartats: els equips de treball emprats, lā€™entorn en quĆØ es desenvolupa el treball, la interconnexiĆ³ ordinador-persona, i els factors de risc psicosocial. No sā€™inclouen els factors de risc relacionats amb les caracterĆ­stiques de la persona que hagi de fer teletreball, i que sā€™han de tenir en compte quan es faci la identificaciĆ³ i avaluaciĆ³ de riscos.

Pel que fa als equips emprats:

– Pantalla

  • UbicaciĆ³ de la pantalla a una distĆ ncia dels ulls inferior a 40 cm o superior a 75 cm.
  • AlƧƠria de la pantalla, en quĆØ la part superior quedi situada per sobre de la lĆ­nia de visiĆ³ horitzontal de lā€™usuari.
  • PresĆØncia dā€™un contrast, molest per a lā€™usuari, entre els carĆ cters i el fons de la pantalla.
  • Manca o desconeixement dels controls per regular la luminĆ ncia i la brillantor de la pantalla.
  • PresĆØncia de reflexos de llum sobre la pantalla, provinents de punts de llum externs, tant de llum natural com artificial.
  • PresĆØncia de pampallugues a la pantalla.

– Dispositius dā€™entrada de dades

Teclat

  • Manca dā€™espai per recolzar els canells mentre es fa servir.
  • Teclat compacte que en dificulta una utilitzaciĆ³ fluida.

RatolĆ­

  • Manca dā€™espai per recolzar el canell mentre es fa servir.
  • Manca dā€™espai per moure’l.
  • Incomoditat durant lā€™Ćŗs, perquĆØ Ć©s molt voluminĆ³s o molt petit.
  • PresĆØncia de resistĆØncia al moviment.

– Ordinador portĆ til

  • Manca de teclat i de ratolĆ­ independents de lā€™ordinador portĆ til.
  • Manca dā€™espai per recolzar els canells mentre es tecleja.
  • UbicaciĆ³ de la pantalla massa baixa en relaciĆ³ amb lā€™alƧada de la persona.
  • Pantalla massa petita per als requeriments de la tasca.
  • Manca de superfĆ­cie per recolzar lā€™ordinador portĆ til.

– Taula o superfĆ­cie de treball

  • Manca de taula per treballar.
  • Manca dā€™espai a la taula per ubicar i moure tots els equips de treball (teclat, ratolĆ­, telĆØfon mĆ²bil, etc.) i la resta de material dā€™escriptori (bolĆ­grafs, llibres, llibretes, etc.).
  • Taula massa baixa que impedeixi mantenir una posiciĆ³ cĆ²moda mentre es treballa.
  • Taula massa alta que impedeixi mantenir una posiciĆ³ cĆ²moda de braƧos mentre es treballa.
  • Manca dā€™espai sota de la taula per poder moure les cames fĆ cilment.

– Seient per treballar

  • UtilitzaciĆ³ de cadira amb alƧƠria fixa.
  • Seient massa alt o massa baix.
  • UtilitzaciĆ³ de cadira sense respatller inclinable.
  • Cadira incĆ²moda.
  • Profunditat de la cadira massa gran per a les dimensions de la persona usuĆ ria.
  • Cantells de la cadira on recolzen parts del cos, aguts i durs.
  • PresĆØncia de reposabraƧos que impedeixin acostar la cadira, mentre la persona seu, a la taula.

Pel que fa a lā€™entorn:

– Espai

  • Manca dā€™espai per poder ubicar les cames sense haver dā€™encongir-les
  • Manca dā€™espai que impedeixi seure i aixecar-se sense dificultat (presĆØncia dā€™obstacles)

– IlĀ·luminaciĆ³

  • IlĀ·luminaciĆ³ del lloc de treball per sota dels requeriments mĆ­nims que marca el Reial decret 486/1997, de 14 dā€˜abril, pel qual sā€™estableixen les disposicions mĆ­nimes de seguretat i salut en els llocs de treball.
  • ExcĆ©s dā€™ilĀ·luminaciĆ³, per exemple, perquĆØ es treballa a lā€™exterior amb llum natural en ple dia o perquĆØ es treballa a prop dā€™una finestra exterior sense persianes ni cortines.
  • Reflexos i enlluernaments.
  • Reflexos de llum sobre superfĆ­cies, provinents de punts de llum externs.
  • Enlluernaments provinents de punts de llum natural o artificials no protegits o controlats.

– Soroll

  • PresĆØncia de fonts de soroll properes a les Ć rees de treball, ja siguin de lā€™exterior, com el trĆ nsit o activitats productives prĆ²ximes, o de lā€™interior, com equips de climatitzaciĆ³, electrodomĆØstics, etc.

– Temperatura i humitat

  • ExposiciĆ³ a una temperatura per sobre o per sota del rang de temperatures indicat pel Reial decret 486/1997, per la falta dā€™aĆÆllament tĆØrmic a lā€™habitatge o per la manca dā€™equips de climatitzaciĆ³.
  • ExposiciĆ³ a la calor per proximitat a equips emissors.
  • ExposiciĆ³ a una humitat per sobre o per sota del rang dā€™humitats indicat pel Reial decret 486/1997, per la presĆØncia dā€™equips de climatitzaciĆ³, o dā€™altres equips de treball que pertorben la humitat a lā€™habitatge (electrodomĆØstics).

Pel que fa a la interconnexiĆ³ ordinador-persona:

  • El programa o programes que es fan servir per treballar no sā€™adapten a la tasca que la persona ha de realitzar.
  • La persona que ha dā€™utilitzar el programa o programes informĆ tics no tĆ© la capacitaciĆ³ per fer-lo servir de manera Ć²ptima, o no en tĆ© prou coneixement.
  • El programa o programes que es fan servir no sĆ³n accessibles a les caracterĆ­stiques de la persona usuĆ ria.
  • Els programes utilitzats no compleixen els requisits ergonĆ²mics pel que fa al tractament de la informaciĆ³ per part de la persona usuĆ ria.

Les persones que teletreballen, com a usuĆ ries de pantalles de visualitzaciĆ³

Hi ha diversos punts de trobada entre la normativa sobre teletreball i la normativa de prevenciĆ³ de riscos laborals. En aquest apartat es vol posar ĆØmfasi en lā€™Ćŗs de pantalles de visualitzaciĆ³ de dades (PVD), que tenen reglament propi, el Reial decret 488/1997, ja que en la major part del teletreball es fan servir com a element fonamental del lloc de treball. Els criteris per determinar la condiciĆ³ dā€™usuari de pantalles de visualitzaciĆ³ de dades, es recullen a la Guia tĆØcnica per a lā€™avaluaciĆ³ i prevenciĆ³ dels riscos relatius a la utilitzaciĆ³ dā€™equips amb pantalles de visualitzaciĆ³ i sĆ³n els segĆ¼ents:

  1. Tenen la consideraciĆ³ de persones treballadores usuĆ ries d’equips amb PVD totes les que superin quatre hores diĆ ries o vint hores setmanals de treball efectiu amb aquests equips.
  2. No sĆ³n treballadores usuĆ ries dā€™equips amb PVD les persones que duguin a terme un treball efectiu amb pantalles de visualitzaciĆ³ inferior a dues hores diĆ ries o deu hores setmanals.
  3. Totes les persones treballadores que es troben entre les dues consideracions anteriors, que duguin a terme entre dues i quatre hores diĆ ries (o de deu a vint hores setmanals) de treball efectiu amb aquests tipus dā€™equips, tambĆ© es poden considerar persones treballadores usuĆ ries si compleixen, almenys, cinc dels set requisits segĆ¼ents:

A continuaciĆ³ es presenten aquests set requisits:

  1. Dependre de l’equip amb pantalla de visualitzaciĆ³ per fer la seva feina, sense disposar fĆ cilment de mitjans alternatius per aconseguir els mateixos resultats.
  2. No poder decidir voluntĆ riament si utilitza l’equip amb pantalla de visualitzaciĆ³ per fer la seva feina o no.
  3. Necessitar una formaciĆ³ o experiĆØncia especĆ­fiques en l’Ćŗs de l’equip, exigides per lā€™empresa, per fer la seva feina.
  4. Utilitzar habitualment equips amb pantalles de visualitzaciĆ³ durant perĆ­odes continuats d’una hora o mĆ©s.
  5. Utilitzar equips amb pantalles de visualitzaciĆ³ diĆ riament o gairebĆ© diĆ riament, en la forma descrita en el punt anterior.
  6. Que l’obtenciĆ³ rĆ pida d’informaciĆ³ per part de l’usuari a travĆ©s de la pantalla constitueixi un requisit important de la feina.
  7. Que les necessitats de la tasca exigeixin un nivell alt d’atenciĆ³ per part de l’usuari; per exemple, pel fet que les conseqĆ¼ĆØncies d’un error puguin ser crĆ­tiques.

ƚs dā€™ordinadors portĆ tils durant el teletreball

Els ordinadors portĆ tils sĆ³n equips que integren dins de la mateixa unitat, a mĆ©s de les caracterĆ­stiques prĆ²pies dā€™un ordinador, una pantalla, un teclat, un ratolĆ­, una cĆ mera, un micrĆ²fon, aixĆ­ com lā€™accĆ©s a xarxes i equips diversos, tant per connexiĆ³ amb cable com sense fils. Tot aixĆ², i el fet que ocupin un espai molt reduĆÆt, disposin de bateria per treballar de manera autĆ²noma i pesin relativament poc per poder transportar-los a qualsevol lloc, fa que aquest tipus dā€™equips siguin, sovint, els escollits per fer teletreball com a eina principal.

Cal esmentar, perĆ², que lā€™Ćŗs dā€™aquests sistemes portĆ tils, queden exclosos de lā€™Ć mbit dā€™aplicaciĆ³ del Reial decret 488/97, sempre que no es facin servir de manera continuada en el lloc de treball.

A la guia tĆØcnica dā€™aplicaciĆ³ dā€™aquest Reial decret 488/1997, sā€™indica que els criteris per determinar si la utilitzaciĆ³ Ć©s continuada o no sĆ³n els mateixos que sā€™apliquen per definir si la persona treballadora Ć©s usuĆ ria de pantalles de visualitzaciĆ³ o no.

En el cas que es determini que aquest equip portĆ til es fa servir de manera continuada i, per tant, que li Ć©s aplicable el Reial decret 488/1997, sā€™ha dā€™adaptar als requeriments especificats en aquest reglament, que sĆ³n, entre dā€™altres, incorporar dispositius dā€™entrada de dades independents, com teclat i ratolĆ­, i en relaciĆ³ amb la pantalla, a mĆ©s de complir els requeriments especificats, s’ha dā€™adaptar a les caracterĆ­stiques de la persona usuĆ ria

El teletreball des de lā€™ergonomia – Recomanacions preventives

El teletreball Ć©s un model organitzatiu que canvia la manera tradicional de treballar. Com qualsevol canvi organitzacional, es tracta dā€™un procĆ©s complex, ja que per arribar a lā€™objectiu final sā€™han de superar molts entrebancs, coneguts com a ā€œresistĆØncies al canviā€. Per aixĆ², per posar en marxa aquest tipus de modalitat de treball en una organitzaciĆ³ amb ĆØxit, cal que sigui una acciĆ³ perfectament planificada i que sā€™hi impliquin totes les parts que hi intervenen.

En primer lloc, la manera ideal dā€™abordar-lo seria a travĆ©s dā€™un programa de gestiĆ³ del canvi, en quĆØ sā€™identifiqui el punt de partida inicial i es dissenyi un full de ruta per arribar a lā€™objectiu final, que Ć©s la implantaciĆ³ del teletreball a lā€™organitzaciĆ³.

El segon punt clau consisteix en la implicaciĆ³ del conjunt de persones que hi intervenen, fent-los partĆ­cips i donant-los la informaciĆ³, el suport i la capacitaciĆ³ necessĆ ria, al llarg de tot el procĆ©s. La capacitaciĆ³ de les persones treballadores ha dā€™anar acompanyada dā€™una formaciĆ³ especĆ­fica adequada i efectiva, en quĆØ es faci una avaluaciĆ³ personal dels coneixements assolits.

Finalment, cal fer una avaluaciĆ³ constant del canvi, per comprovar que sā€™assoleixen els objectius marcats en el full de ruta, i en cas que no sigui aixĆ­, fer les correccions necessĆ ries per continuar.

Tot seguit, es descriuen un conjunt de recomanacions preventives, Ć mplies, perĆ² no exhaustives, per ajudar lā€™empresa a posar en marxa les mesures, un cop sā€™hagin identificat i avaluat els riscos. Sā€™han agrupat dā€™acord amb la classificaciĆ³ de factors de risc esmentada a lā€™apartat anterior.

Recomanacions relacionades amb els equips emprats:

– Pantalla

  • Situeu la pantalla a una distĆ ncia dels ulls entre 40 cm i 75 cm.
  • Situeu la pantalla a una alƧƠria en quĆØ la part superior quedi situada, com a mĆ xim, a lā€™alƧƠria de lĆ­nia de visiĆ³ horitzontal de lā€™usuari.
  • La persona usuĆ ria ha de poder orientar i inclinar la pantalla.
  • Cal formar i informar la persona treballadora sobre els controls de la pantalla per regular la luminĆ ncia, la brillantor, el color o el contrast, perquĆØ seā€™ls pugui adaptar a les seves caracterĆ­stiques.
  • La pantalla no ha de tenir reflexos. Sā€™ha dā€™evitar situar-la a prop de punts de llum. En el cas dā€™estar a prop dā€™una finestra, sā€™ha dā€™evitar que hi estigui situada just davant o darrere, sā€™ha dā€™intentar situar-la perpendicularment. En el cas que no sigui possible, la finestra ha de disposar de persiana o cortina que pugui actuar de difusor de llum.
  • En el cas que la pantalla o algun punt de la pantalla faci pampallugues, la persona usuĆ ria sā€™ha de posar en contacte amb el servei tĆØcnic perquĆØ la repari.


Dispositius dā€™entrada de dades

– Teclat

  • Ha de ser inclinable i independent de la pantalla, perquĆØ la persona pugui adoptar una postura cĆ²moda, que no li provoqui cansament als braƧos ni a les mans.
  • Per minimitzar lā€™adopciĆ³ de postures forƧades de mans i canells, tambĆ© cal que sigui prou pla.
  • Hi ha dā€™haver un espai entre la vora del teclat i la taula dā€™uns 10 cm, per poder recolzar els canells a la taula mentre sā€™utilitza.
  • Pel que fa a lā€™aspecte exterior, Ć©s recomanable que sigui dā€™un color neutre (ni massa clar ni massa fosc), i preferiblement amb carĆ cters foscos sobre un fons clar. La superfĆ­cie no ha de produir reflexos (acabat mat).
  • Sā€™ha de poder moure amb facilitat dins l’Ć rea de treball.

– RatolĆ­

  • Sā€™ha de poder moure amb facilitat dins l’Ć rea de treball.
  • Sā€™ha de poder agafar, accionar-ne els botons i recolzar el canell sobre la taula de manera cĆ²moda, de manera que es faciliti la linealitat entre la mĆ  i lā€™avantbraƧ.
  • En el cas que el ratolĆ­ no llisqui amb facilitat, sā€™ha de netejar la superfĆ­cie de contacte, tant del ratolĆ­ com de la taula, i cal valorar la incorporaciĆ³ dā€™una catifa de lliscament especĆ­fica. Si no millora, sā€™ha de substituir el ratolĆ­ per un de nou.
  • Si lā€™Ćŗs del ratolĆ­ resulta incĆ²mode, es pot incorporar algun element reposacanells.
  • Si es fa un Ćŗs intensiu del ratolĆ­, es recomana aprendre a fer-lo amb les dues mans, per poder alternar la mĆ . En el moment de fer el canvi de mĆ , cal reconfigurar els botons dā€™accionament.
  • Quan no es faci servir, es recomana reposar la mĆ  sobre de la taula, a la zona de davant del cos.

 

 

Fotos 5 canellĀ Ā Foto ratolĆ­ totxoĀ Foto 2 ratolinsĀ Fotos 6 canell

– Ordinador portĆ til

  • Incorporareu un teclat i un ratolĆ­ independents de lā€™ordinador portĆ til

 

teclatĀ Ā ratolĆ­

 

  • Feu servir sempre una taula per situar lā€™ordinador portĆ til, amb prou espai per recolzar els canells mentre sā€™acciona el teclat. No sā€™ha de fer servir mai el cos per recolzar lā€™ordinador.

 

ordinador_005Ā Ā ordinador_006

  • ColĀ·loqueu lā€™equip portĆ til sobre una taula de treball, com si es tractĆ©s dā€™una pantalla tradicional, i incorporeu-hi, si cal, un element estructural addicional que permeti ajustar lā€™alƧƠria de la pantalla a les caracterĆ­stiques de la persona usuĆ ria

ordinador_004

– TelĆØfon

  • Si lā€™atenciĆ³ telefĆ²nica Ć©s una tasca habitual en el lloc de treball, incorporeu un conjunt dā€™auriculars amb micrĆ²fon, adaptats a la persona, per reduir la cĆ rrega postural associada al manteniment de la postura.

– Taula o superfĆ­cie de treball

  • La superfĆ­cie de treball ha de ser prou Ć mplia per situar els diferents equips (pantalla, teclat, ratolĆ­, etc.) i perquĆØ lā€™usuari els faci sense haver de fer cap sobreesforƧ postural (com a mĆ­nim 120 cm dā€™amplada, tot i que sĆ³n recomanables unes dimensions de 160 cm dā€™amplada i 80 cm de profunditat).
  • Minimitzeu la presĆØncia dā€™objectes i equips per facilitar el posicionament correcte dels dispositius dā€™entrada de dades aixĆ­ com dels documents fĆ­sics que es facin servir.
  • Hi ha dā€™haver prou espai lliure sota la superfĆ­cie de treball per mantenir una posiciĆ³ asseguda cĆ²moda (hi ha dā€™haver com a mĆ­nim 60 cm dā€™amplada lliures).
  • La superfĆ­cie de la taula no ha de produir reflexos molestos. Es recomana que el material de recobriment sigui mat i de color clar.
  • Verifiqueu que la persona adopta una postura cĆ²moda mentre hi treballa, i que recolza correctament lā€™avantbraƧ sobre de la taula. En el cas que no seā€™n pugui regular lā€™alƧƠria, sā€™ha de substituir la taula per adaptar-la a la persona, o bĆ© incorporar suplements sota les potes quan les caracterĆ­stiques de la persona ho requereixin perquĆØ Ć©s bastant mĆ©s alta que la mitjana, o mirar de reduir lā€™alƧƠria de la taula, o aixecar el pla del seient de la persona, en el cas que la persona sigui mĆ©s baixa de la mitjana.10 Taula v2 

– Seient per treballar

  • Cal que la cadira sigui estable i permeti adoptar una postura confortable, amb llibertat de moviment i apropiada per a l’activitat.
  • Sā€™ha de poder regular lā€™alƧƠria del seient perquĆØ sā€™ajusti als usuaris.
  • El respatller ha de tenir una prominĆØncia suau per donar suport a la zona lumbar (part baixa de l’esquena) i lā€™alƧƠria sā€™ha dā€™ajustar per adaptar-se a la persona usuĆ ria. TambĆ© ha de disposar de mecanismes per regular la inclinaciĆ³.
  • La profunditat del seient s’ha de regular de manera que sigui lleugerament inferior a la longitud de la cuixa, perquĆØ l’usuari pugui utilitzar adequadament el respatller sense que la vora de la cadira li pressioni la part posterior de les cames.
  • L’amplada del seient s’ha d’adequar a l’amplada dels malucs.
  • Tots els mecanismes d’ajustament han de ser fĆ cils dā€™utilitzar i dā€™accionar, sense que sā€™hagi de fer un esforƧ excessiu des de la posiciĆ³ asseguda, perĆ², alhora, han dā€™estar construĆÆts a prova de canvis no intencionats.
  • Es recomana fer servir cadires amb 5 punts de suport amb el terra (rodes o suports).
  • El seient i el respatller han de tenir les vores arrodonides i han dā€™estar recoberts dā€™un material transpirable.
  • Si la cadira tĆ© reposabraƧos, no han dā€™impedir que el treballador sā€™acosti a la taula.

12 cadira-01

 

– Reposapeus

  • Sā€™ha dā€™incorporar un reposapeus sempre que la persona, amb una postura correcta asseguda davant dā€™una taula i amb els sistemes de regulaciĆ³ de la taula i la cadira, no aconsegueixi recolzar la planta dels peus a terra.
  • Ha de tenir una inclinaciĆ³ ajustable (entre 0 i 15 graus sobre el pla horitzontal) i una mida prou gran per recolzar els peus (com a mĆ­nim 45 cm dā€™amplada i 35 cm de profunditat), aixĆ­ com una superfĆ­cie antilliscant, tant a la zona superior, per als peus, com als suports, per al terra.

 

Pel que fa a la postura i al manteniment de la postura estĆ tica asseguda:

  • Es recomana fer descansos freqĆ¼ents per fer exercicis fĆ­sics posturals i posar-se dret de tant en tant. SĆ³n mĆ©s eficaces les pauses curtes (dā€™entre 5 i 8 minuts) i freqĆ¼ents (cada 60-90 minuts), sempre acompanyades dā€™estiraments, que les pauses llargues i mĆ©s espaiades.ordinador_009
  • PeriĆ²dicament, cal fer una revisiĆ³ conscient de la postura adoptada a la cadira i de la posiciĆ³ dels braƧos, corregint-la si cal. Cal assegurar-se que la zona lumbar es recolzi sobre el respatller, que els peus estiguin ben recolzats a terra de manera neutra, sense encreuament de cames, i que els avantbraƧos es recolzin sobre la superfĆ­cie de la taula a prop del cos.
  • Cal seure en posiciĆ³ frontal respecte de la pantalla.
  • En tasques que requereixin alternar la visualitzaciĆ³ de la pantalla amb la lectura freqĆ¼ent de documents impresos, aquests documents sā€™han de colĀ·locar en un suport entre el teclat i pantalla (amb un faristol) o a la mateixa pantalla (amb una pinƧa o grapa) per ubicar-los en els angles visuals o de gir i flexiĆ³ del coll acceptables.
  • En tasques en quĆØ es facin servir dues pantalles o mĆ©s, cal situar-les frontalment al pla de visiĆ³, com mĆ©s a prop lā€™una de lā€™altra millor, i mirant de reduir lā€™angle de rotaciĆ³ del coll.

 

Recomanacions relacionades amb lā€™entorn:

– Espai

  • Es recomana adequar les dimensions de lā€™estanƧa on es fa teletreball als requeriments mĆ­nims que marca el Reial decret 486/1997: de 2,5 m o mĆ©s d’alƧƠria, des del terra fins al sostre, de 2 mĀ² o mĆ©s de superfĆ­cie lliure per treballador, de 2 mĀ³ o mĆ©s, no ocupats, per treballador.
  • Cal mantenir lliure dā€™obstacles lā€™estanƧa on es fa teletreball per facilitar la mobilitat de la persona.
  • 13 alƧada sostre

– IlĀ·luminaciĆ³

  • Cal disposar dels nivells dā€™ilĀ·luminaciĆ³ suficients per al tipus de tasques que es duguin a terme, perĆ² sā€™ha de controlar que no siguin excessius, de manera que puguin molestar els treballadors com, per exemple, els que redueixen el nivell de contrast sobre la pantalla de visualitzaciĆ³ de dades
  • Cal tenir en compte els requeriments mĆ­nims que marca el Reial decret 486/1997 pel que fa a la ilĀ·luminaciĆ³. Per a tasques generals de lectura, dā€™escriptura i altres tasques habituals dā€™oficina, cal disposar dā€™un mĆ­nim de 500 luxs mesurats a la superfĆ­cie de treball, evitant en tot cas els reflexos o els enlluernaments molestos
  • Si es treballa a prop dā€™una finestra per on entra llum natural, cal que tingui persianes o cortines que permetin regular lā€™entrada de llum.

 

– Reflexos i enlluernaments

  • Cal apantallar qualsevol punt de llum que arribi directament a lā€™ull
  • La llum emesa pels punts de llum artificial situats al sostre no ha de molestar la persona treballadora que estĆ  situada davant la pantalla de visualitzaciĆ³ ni provocar reflexos a la pantalla.
  • En relaciĆ³ amb els punts de llum individuals, sā€™ha de complir la mateixa premissa, i cal moure el punt de llum o incorporar una pantalla si Ć©s necessari.
  • En relaciĆ³ amb els reflexos i enlluernaments provocats per llum natural, sā€™ha dā€™aplicar el mateix criteri anterior: cal fer Ćŗs de cortines i persianes per eliminar aquest efecte.

15 llums-01

 

 

– Soroll

  • El nivell sonor en els llocs on es fa teletreball ha de ser el mĆ­nim possible. A mĆ©s de garantir un nivell sonor dins dels parĆ metres marcats pel Reial decret 286/2006, sā€™ha de minimitzar lā€™exposiciĆ³ al soroll.
  • Es pot aĆÆllar el soroll exterior a travĆ©s del tancament efectiu de portes i finestres. A lā€™interior de lā€™habitatge, es recomana ubicar lā€™espai de treball en una zona aĆÆllada o bĆ© aĆÆllar i moure els electrodomĆØstics o equips emissors de soroll a zones allunyades de la zona de treball.
  • A la guia tĆØcnica dā€™aplicaciĆ³ del Reial decret 488/1997 sobre pantalles de visualitzaciĆ³, es recomana que per a tasques difĆ­cils i complexes, que requereixin concentraciĆ³, el nivell sonor excedeixi els 55 dB.

– Temperatura, humitat i qualitat de lā€™aire

  • Ɖs recomanable disposar dā€™equips de climatitzaciĆ³ que permetin condicionar la temperatura i la humitat del lloc de treball.
  • Pel que fa a la temperatura i la humitat, cal tenir en compte els requisits que marca el Reial decret 486/1997, de 14 dā€™abril, pel qual sā€™estableixen les disposicions mĆ­nimes de seguretat i salut en els llocs de treball. Dā€™altra banda la guia tĆØcnica dā€™aplicaciĆ³ del Reial decret 488/1997, sobre pantalles de visualitzaciĆ³, recomana que la temperatura es mantingui, en ĆØpoca dā€™estiu, entre 23 i 26 ĀŗC, i, en ĆØpoca dā€™hivern, entre 20 i 24 ĀŗC.
  • Cal ubicar lā€™espai de treball allunyat dels equips emissors de calor i fred, o de corrents dā€™aire.
  • Cal ventilar freqĆ¼entment lā€™estanƧa on es fa teletreball, per reduir la concentraciĆ³ de diĆ²xid de carboni que sā€™emet durant la respiraciĆ³. Com mĆ©s petita i aĆÆllada sigui lā€™estanƧa, mĆ©s sā€™ha de ventilar.

 

Recomanacions relacionades amb la interconnexiĆ³ ordinador-persona:

  • Cal fer una formaciĆ³ especĆ­fica a totes les persones que fan teletreball de tots els programes i dels equips informĆ tics que han de fer servir. AixĆ­ mateix, cal avaluar que totes les persones que fan teletreball sĆ piguen utilitzar-los. Si es detecta que alguna persona no estĆ  capacitada en algun Ć mbit, cal tornar-la a formar fins que ho estigui.
  • Cal disposar dā€™un suport tĆØcnic a lā€™organitzaciĆ³, o persona referent, que pugui fer de suport en el cas que alguna persona tingui una incidĆØncia relacionada amb la utilitzaciĆ³ dels programes o amb els equips emprats.
  • Els programes, i els equips emprats han dā€™estar adaptats, o sā€™han de poder adaptar a les caracterĆ­stiques dels usuaris. Si lā€™adaptaciĆ³ lā€™ha de fer la mateixa persona, ha dā€™estar capacitada en el coneixement de tots els parĆ metres disponibles dā€™adaptaciĆ³.

TIC

 

El teletreball des de lā€™ergonomia – FormaciĆ³

La formaciĆ³ Ć©s un aspecte molt important des del punt de vista preventiu, i aixĆ­ ho recullen tant la LPRL com el Reial decret llei 28/2020, sobre teletreball.

A la LPRL, la formaciĆ³ en matĆØria preventiva sā€™especifica com a dret de les persones treballadores, i com a deure de protecciĆ³ de lā€™empresari (articles 14 i 19).

El Reial decret llei 28/2020 tambĆ© dedica un article a la formaciĆ³ (article 9), en quĆØ sā€™indica que lā€™empresa ha de garantir que les persones que treballen a distĆ ncia rebin la formaciĆ³ necessĆ ria per dur a terme lā€™activitat, tant en el moment de formalitzar lā€™acord de treball a distĆ ncia com quan hi hagi canvis en els mitjans o en les tecnologies utilitzades. Sā€™han dā€™adoptar les mesures necessĆ ries per garantir la participaciĆ³ efectiva en les accions formatives de les persones que teletreballen, de manera equivalent a les que presten el seu servei presencialment al centre de treball.

Per tant, dā€™acord amb les normes, dā€™una banda aquesta formaciĆ³ ha de ser especĆ­fica del lloc de treball i adaptar-se a l’evoluciĆ³ dels riscos i a l’apariciĆ³ d’altres de nous, i de lā€™altra, sā€™ha de garantir que no nomĆ©s les persones que fan teletreball rebin la formaciĆ³ necessĆ ria en el moment de formalitzar lā€™acord, sinĆ³ que tambĆ© lā€™han de rebre en el moment en quĆØ es fan canvis en lā€™entorn tecnolĆ²gic o dels mitjans o equips utilitzats.

Hi ha tres aspectes importants sobre la formaciĆ³:

  • Respecte a la formaciĆ³ relativa al lloc de treball, que regula lā€™article 19 de la LPRL, ha de ser adequada i suficient, centrada en el lloc de treball, i ha de cobrir aspectes teĆ²rics i prĆ ctics. Aquesta formaciĆ³ Ć©s la que ha de rebre la persona treballadora sobre els riscos i condicions del lloc de treball on desenvolupa la seva tasca amb lā€™equip de treball, que, en el cas del teletreball, de forma habitual, serĆ  el domicili de la persona. La planificaciĆ³ i el disseny dā€™aquesta formaciĆ³ lā€™ha de fer lā€™organitzaciĆ³ preventiva de lā€™empresa, a partir dels resultats de lā€™avaluaciĆ³ de riscos del lloc de treball i tenint en compte la persona que lā€™ocupa.
  • El teletreball, en la major part dels casos, comporta lā€™Ćŗs de noves tecnologies, dā€™aplicacions i de programes informĆ tics, que els treballadors i treballadores han de conĆØixer per desenvolupar la seva feina de manera Ć²ptima i sense dificultats. Si la persona treballadora no tĆ© una formaciĆ³ adequada en aquestes matĆØries, tindrĆ  dificultats. Cal, doncs, detectar aquestes necessitats i formar els treballadors i treballadores per dotar-los de les competĆØncies digitals necessĆ ries per prestar aquesta modalitat de treball de manera Ć²ptima, i eliminar la barrera coneguda com a bretxa digital.
  • El canvi organitzacional per poder prestar serveis per a lā€™empresa des de fora del centre de treball, fent teletreball, comporta canvis en la manera de treballar, per exemple: es generen nous espais colĀ·laboratius, es fa una gestiĆ³ diferent del temps, etc. En conseqĆ¼ĆØncia, aquesta nova manera de fer requereix un aprenentatge, que sā€™ha de recolzar sobre la base dā€™una formaciĆ³ especĆ­fica sobre teletreball.

El teletreball des de lā€™ergonomia – Efectes sobre la salut

Fatiga visual

Treballar davant dā€™una pantalla durant hores pot ocasionar fatiga visual, que es manifesta en forma de molĆØsties oculars de diferents tipus: ulls secs, llagrimeig, picor dā€™ulls, coĆÆssor, etc. TambĆ© pot provocar un trastorn visual, com visiĆ³ borrosa, dificultat per enfocar, imatges dobles, etc., o un trastorn extraocular, com cefalees, mareig, etc. En general, aquestes afeccions sĆ³n reversibles.

ordinador_010

 

 

Fatiga fĆ­sica o muscular

Els factors determinants que influeixen en lā€™apariciĆ³ de la fatiga fĆ­sica o muscular de les persones que fan teletreball amb pantalles de visualitzaciĆ³ de dades sĆ³n, dā€™una banda, la postura que adopta la persona davant la pantalla, i, de lā€™altra, els moviments repetitius de les mans en lā€™Ćŗs del teclat, del ratolĆ­, o de qualsevol altre dispositiu dā€™entrada de dades. Una exposiciĆ³ perllongada als factors de risc que provoquen aquesta fatiga, poden causar diversos trastorns musculoesquelĆØtics.

Els sĆ­mptomes de la fatiga fĆ­sica o muscular poden sorgir en forma de cervicĆ lgies (dolor al coll i clatell), dorsĆ lgies (dolor a la zona dorsal de la columna) i lumbĆ lgies (dolor a la zona lumbar de la columna). TambĆ© poden sorgir altres sĆ­mptomes, com contractures, formigueig, sĆ­ndrome de colze de tenis, sĆ­ndrome de tĆŗnel carpiĆ  o tendinitis de De Quervaine.

ordinador_011

Fatiga mental

La fatiga mental Ć©s una disminuciĆ³ transitĆ²ria de lā€™eficiĆØncia funcional, mental i fĆ­sica, que depĆØn de la intensitat, durada i distribuciĆ³ temporal de la tensiĆ³ mental precedent. La recuperaciĆ³ de la fatiga sā€™aconsegueix mitjanƧant descans (norma ISO 10075).

La utilitzaciĆ³ dā€™aplicacions o programes informĆ tics que no estan dissenyats segons els requisits ergonĆ²mics, Ć©s a dir, difĆ­cils de fer servir o que no sĆ³n accessibles, aixĆ­ com la manca de formaciĆ³ i dā€™entrenament adequats per utilitzar-los, pot causar fatiga mental, que es manifesta com a sensaciĆ³ de cansament, somnolĆØncia, mal de cap, etc.

ordinador_012

 

El teletreball des de lā€™ergonomia -VigilĆ ncia de la salut

Les persones que fan teletreball o treball a distĆ ncia tenen els mateixos drets en relaciĆ³ amb la vigilĆ ncia de la salut que la resta de personal que no fa treball a distĆ ncia. Per tant, lā€™empresa ha de garantir a aquestes persones una vigilĆ ncia adequada de la salut, dā€™acord amb tots els riscos a quĆØ estan exposades.

Per aquest motiu, Ć©s molt important que lā€™avaluaciĆ³ de riscos laborals es faci de la manera mĆ©s acurada possible, i que el document dā€™avaluaciĆ³ estigui a disposiciĆ³ del servei o unitat que sā€™encarrega de la vigilĆ ncia de la salut.

Si les persones que fan teletreball sĆ³n usuĆ ries de pantalles de visualitzaciĆ³ (consulteu els criteris per ser usuari de pantalles a lā€™apartat 4), que serĆ  en la major part dels casos en quĆØ fan servir ordinador durant la jornada, Ć©s aplicable el que recull lā€™article 4, sobre vigilĆ ncia de la salut, del Reial decret 488/1997, sobre disposicions mĆ­nimes de seguretat i salut relatives al treball amb equips que incloguin pantalles de visualitzaciĆ³. En aquest article, entre dā€™altres, sā€™indica que sā€™han de tenir presents, en particular, els riscos per a la visiĆ³ i els problemes fĆ­sics i de cĆ rrega mental, aixĆ­ com el possible efecte afegit o combinat, i la possible patologia que els acompanyi. TambĆ© sā€™especifica que aquesta vigilĆ ncia sā€™ha dā€™oferir als treballadors i treballadores en les ocasions segĆ¼ents:

  1. Abans de comenƧar a treballar amb una pantalla de visualitzaciĆ³.
  2. Posteriorment, amb la periodicitat ajustada al nivell de risc a criteri del metge responsable.
  3. Quan hi hagi alteracions de la salut que puguin estar ocasionades per aquest tipus de treball.

Normativa

Normativa europea:

Acord marc europeu sobre teletreball, de 16 de juliol de 2002. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=LEGISSUM:c10131

 

Normativa estatal:

ResoluciĆ³ de 31 de gener de 2003, de la DirecciĆ³ General de Treball, per la qual es disposa la inscripciĆ³ al Registre i publicaciĆ³ de lā€™Acord Interconfederal per a la NegociaciĆ³ ColĀ·lectiva 2003 (ANC 2003). https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2003-3826

Article 13 del text refĆ³s de la Llei de lā€™Estatut dels treballadors, inclĆ²s dins de la Llei 3/2012, de 6 juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral. https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2012/07/07/pdfs/BOE-A-2012-9110-C.pdf

Reial decret llei 28/2020, de 22 de setembre, de treball a distĆ ncia. https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2020/09/23/pdfs/BOE-A-2020-11043-C.pdf

 

Sector de lā€™administraciĆ³ pĆŗblica:

Normativa estatal:

Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, de mesures urgents en matĆØria de teletreball a les administracions pĆŗbliques i de recursos humans en el Sistema Nacional de Salut per fer front a la crisi sanitĆ ria ocasionada per la COVID-19. https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2020/09/30/pdfs/BOE-A-2020-11415-C.pdf

 

Normativa autonĆ²mica:

Decret 77/2020, de 4 d’agost, pel qual es regula la prestaciĆ³ de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’AdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autĆ²noms. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2020/08/04/77

Publicacions de lā€™ICSSL relacionades amb el teletreball

PrevenciĆ³ de riscos en la modalitat de teletreball

Aquesta publicaciĆ³ contĆ© recomanacions preventives relacionades amb el teletreball, que poden ajudar tant a lā€™hora dā€™identificar riscos com a lā€™hora de planificar mesures preventives.

QĆ¼estionari per al desenvolupament de teletreball en el domicili en situacions temporals i extraordinĆ ries

Aquesta publicaciĆ³ Ć©s una proposta de qĆ¼estionari, que ha dā€™omplir la persona que ha de fer teletreball en situacions temporals i extraordinĆ ries. El qĆ¼estionari consta de 18 preguntes sobre el mobiliari emprat, les condicions de lā€™entorn i els equips informĆ tics utilitzats.

PrevenciĆ³ dels riscos derivats de la utilitzaciĆ³ dā€™ordinadors portĆ tils

Aquesta publicaciĆ³ pertany a la colĀ·lecciĆ³ de quaderns de prevenciĆ³ de lā€™ICSSL. Sā€™hi aborda el tema dels ordinadors portĆ tils, identificant els riscos i els factors a quĆØ podem estar exposats quan en fem Ćŗs, els possibles efectes sobre la salut, aixĆ­ com un conjunt de propostes de mesures preventives.

 

Pantalles de visualitzaciĆ³ de dades

Aquesta publicaciĆ³ pertany a la colĀ·lecciĆ³ de fulls monogrĆ fics de lā€™ICSSL. Sā€™hi tracten els aspectes mĆ©s rellevants de la utilitzaciĆ³ de pantalles de visualitzaciĆ³ de dades. Recull tant aspectes inclosos al Reial decret 488/1997, que en regula lā€™Ćŗs, com aspectes de la seva guia tĆØcnica dā€™aplicaciĆ³.

 

La usabilitat i lā€™accessibilitat de les aplicacions informĆ tiques en un entorn de treball

En aquest full monogrĆ fic es tracta lā€™ergonomia en la interacciĆ³ persona- sistema a travĆ©s dā€™una aplicaciĆ³ informĆ tica. Recull des dels aspectes bĆ sics dā€™usabilitat i accessibilitat que ha de tenir una aplicaciĆ³ informĆ tica, fins als aspectes relacionats amb la gestiĆ³ preventiva que hauria de posar en marxa una organitzaciĆ³ en el moment dā€™introduir una aplicaciĆ³ informĆ tica.

Altres publicacions

 

 

 

 

 

 

 

 

Mes informaciĆ³ a la font